Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat cookies kliknij tutaj
Wypełnianie i naprawa ubytków w metalu cz. 1/2

Wypełnianie i naprawa ubytków w metalu cz. 1/2

Jak naprawić pęknięte elementy metalowe, po procesie kawitacji lub takie które uległy degradacji. Przekonaj się jak dokonać naprawy i które kleje użyć aby wypełnić ubytki.

Dziś omówimy przywracanie do stanu pierwotnego cześci , które zużyły się podczas pracy. Jest to np.

- wypełnianie ubytków w zużytych częściach,

- odtwarzanie/naprawa np. wybitego/luźnego gniazda łożyska,

- pęknięcia elementów całkowite i częściowe,

- naprawy / odtwarzanie brakujących elementów np. regeneracja wyrwanych gwintów lub kołnierzy rurowych

- inne naprawy obejmujące kilka aspektów np. regeneracja zbiorników stalowych i beczek.

Naprawy wszelkiego rodzaju ubytków w metalach i wyrównanie powierzchni odbywa się w bardzo prosty sposób. Używamy do tego mas metalicznych nazywanych płynnym metalem w wersji dla danej powierzchni. Wykonujemy w następujący sposób:

  1. szlifujemy całą powierzchnię po 1-2 cm więcej niż ubytek usuwając stare warstwy, tlenki itp. dodatkowo wykonując punkty zaczepu chropowaciejąc powierzchnie
  2. odtłuszczamy
  3. nakładamy wybraną masę cienkimi warstwami aż do wypełnienia ubytku (jeżeli jest to np. tuleja i mamy możliwość zamocowania na tokarce to przyspieszy to pracę ponieważ na wolnych obrotach możemy bardzo szybko nakładać kolejne warstwy).
  4. zawsze nakładamy więcej masy tak by później było z "czego" zebrać
  5. w przypadku szczelin poniżej 2mm. powinniśmy powierzchnie podgrzać do 50-70 stopni, wetrzeć pierwszą warstwę i podgrzać tak by produkt stał się płynniejszy by mógł wniknąć w mniejsze szczeliny,
  6. gdy ubytki będą większe niż ok. 4-5mm. warto zastosować siatkę metalową - ułatwi nam osiągniecie grubości i wzmocni całość
  7. całość zostawiamy do utwardzenia.
  8. po 24h. podgrzewamy przez kilka minut ustawiając na opalarce ok. 150stopni. (jeżeli mamy opalarkę bez regulacji stosujemy tylko 2 biegi 300 i 500 stopni ustawiając na niższy grzejemy z odległości 30-40 centymetrów)
  9. po wystygnięciu jeżeli mamy nadmiar szlifujemy, frezujemy, toczymy
  10. jeżeli potrzebujemy jeszcze wyrównać - szlifujemy powierzchnię oczyszczamy i powtarzamy powyższe kroki

Co jeszcze jest ważne gdy wykonujemy naprawę ubytków ?

  • do podgrzania możemy używać opalarek-dmuchaw ciepłego powietrza, płomienników itp. Generalnie - urządzeń które dają temperaturę - nie używajmy ognia. Wyjątkiem jest sytuacja gdy chcemy szybko nagrzać powierzchnię przed nałożeniem kleju,
  • zawsze tego typu masy i inne kleje mieszamy na szkle, kamieniu, metalu, tworzywie (najlepiej pp/pe/pom/ptfe) nigdy na papierze lub drewnie w które mogą wciągać płynne składniki z płynnego metalu
  • naprawę zawsze wykonujemy w dodatnich temperaturach czyli min. +5 stopni, a najlepiej +15 i więcej. Jeżeli będziemy kleić w ujemnych temperaturach powierzchnia przez cały proces utwardzania musi mieć min. 15 stopni. Powierzchnie wcześniej wygrzewamy do osiągnięcia min. 50 stopni, ponieważ tylko wtedy usuniemy wilgoć z powierzchni (całość możemy wykonać nawet 1,5h. otrzymując temp. ok. 80 stopni przez 1,5h. - więcej szczegółów znajdziesz w instrukcji z produktem)


A teraz omówimy konkretne, przykładowe przypadki:

Naprawa wyrwanego gwintu:

Przypadki:

- jeżeli gwint mamy zużyty - zbyt luźny, przekręca się

- całkowicie wyrwany,

- chcemy zmniejszyć średnice gwintu,

- czopujemy otwór po śrubie całkowicie, (al21/fe21/med21)

Czynności:

- czyścimy powierzchnie i szlifujemy, i chropowacimy.

- jeżeli chcemy odtworzyć gwint - a śruba ma być wykręcana to : zalewamy cały otwór małymi porcjami podgrzewając go za każdym razem tak by się rozpłyną i nie zostawił powietrza w środku,

- zostawiamy do pełnego utwardzenia,

- gwintujemy na wymiar jaki potrzebujemy,

- jeżeli będziesz chciał całkowicie zaślepić otwór lub wkręcić śrubę na stałe: oczyść korpus i śrubę nałóż/nalej do środka klej do ok. połowy gwintu (schemat jak powyżej),

- nałóż klej na śrubę i włóż,

Otworzenie gniazda - regeneracja wybitego łożyska - wstawianie tulei

- jeżeli wybite gniazdo jest całkowicie dobre a powstał tylko luz do 0,1-0,2 mm wtedy wklejamy takie łożysko na klej anaerobowy serii ATK LOCK 43 lub 850

- jeżeli gniazdo ma luzy do 0,5mm. - wklejamy "na stałe" na klej epoksydowy ATK EP 61 - w tym i powyższym przypadku nakładamy klej na 2 powierzchnie i powoli wkładamy ruchem obrotowym tak by został klej miedzy powierzchniami,

- jeżeli gniazdo ma luzy powyżej 0,5 mm. to w zasadzie mówimy że go nie ma w takim przypadku przygotowujemy powierzchnie jak omawialiśmy szlifując także łożysko/tuleje. Nakładamy wybraną wersje kleju Kemispox al21/fe21/med21 podgrzewając by stały się płynniejsze i wkładamy ruchem obrotowym tak by klej został między powierzchniami; nadmiar zbieramy i wyrównujemy; jeżeli za mało wlewamy w szczeliny podgrzewając.

Regeneracja kołnierza rury w instalacjach przemysłowych i nie tylko:

- czyścimy powierzchnie fizycznie i chemicznie,

- stronę dobrą lub nową - smarujemy separatorem - może to być tzw. trennmitel lub inne dostępne środki na rynku np. na bazach silikonu - które nie pozwolą przykleić się do odtwarzanej części,

- nakładamy produkt na uszkodzoną część,

- dociskamy i/lub skręcamy całość a nadmiar zbieramy - jeżeli gdzieś zabrakło dokładamy ,

- po utwardzeniu odkręcamy i mamy uformowaną cześć

- powstały nadmiar np. wewnątrz wycinamy lub szlifujemy w zależności w którym miejscu się znajduje,

- całość skręcamy na oryginalną uszczelkę lub nakładamy płynną uszczelkę np. KEMISKOL T055 (więcej o doszczelnianiu opisane w tym wpisie)

Ważne:

Tego typu prace odtworzeniowe danej części możemy wykonywać na innych elementach, nie tylko na kołnierzach rur. Wystarczy nam by jeden element służył jako rewers/awers do odciśnięcia drugiej powierzchni tak, by później nie było zbędnych i czasochłonnych obróbek.

Pęknięcia całkowite i częściowe - np. oderwany/naderwane uchwyty

- jeżeli element nie przenosi dużych obciążeń całość możemy zalać Kemispox tak by grubość była min. 3-4mm - żeby "miał co trzymać". Oczywiście szlifując całą powierzchnię i odtłuszczając możemy dodatkowo zastosować blachę/kątownik na wzmocnienie zatapiając całość.

- jeżeli element ma przenosić znaczne obciążenia naprawę wykonujemy jak poniżej:

- czyścimy powierzchnie i odtłuszczamy

- doginamy płaskowniki, blachę itp. do kształtu elementu tak by zakładka była min. 1-2cm. (to będzie dodatkowe wzmocnienie - (nie muszą być idealnie spasowane)

- nakładamy klej doczołowo i na dogięte blachy/kątowniki

- całość "składamy" lekko dociskając tak by klej został między powierzchniami chociaż 0,2mm.

- zostawiamy do utwardzenia kleju: Acralock SA 1-15 - wstępnie 1h, pełne 6h; ATK EP 61 - wstępne 4, pełne 24h.

Inne naprawy:

jeżeli części wymagają kilku kroków naprawy np. regeneracja zbiorników stalowych lub blaszanych gdzie doszło do uszkodzeni/dziury którą trzeba wypełnić, później wyrównać powierzchnię a na końcu przykleić dodatkowe zabezpieczenia to wszystkie elementy wykonujemy po kolei jak opisane w tym artykule pamiętając aby kolejne produkty związały całkowicie - wtedy nie wejdą ze sobą w reakcje.

Pytania:

1. Mam nie typową sytuacje, nie wiem jak zacząć naprawę, i  jaki produkt dobrać:

Najlepiej skontaktuj się z nami dobierzemy produkt, wytłumaczymy jakie po kolei kroki masz wykonać by naprawa była efektywna.

2. Czy takie naprawy można wykonywać w domowych warunkach?

Jak najbardziej jeżeli dysponujesz nagrzewnicą, pilnikiem, szczotką drucianą i papierem ściernym to masz wszystko co ci jest potrzebne resztę dostaniesz od nas z produktem.

Zachęcamy co przeczytania drugiej części artykułu.

2 Komentarze

  • JACEK - 7 months temu
    Witam nie wiem jak sie zabrać za uzupełnienie ubytków w uszkodzonej spodzinie silnika zaburtowego, spodzina jest wykonana z dur aluminium, ubytek to uszczerbienie, na upartego mozna by to spawać pod warunkiem demontazu spodziny, może jakięs sugestie z góry dziekuje
    • Ataszek - 6 months temu
      Panie Jacku, Sugerujemy zastosowanie tego produktu: https://ataszek.pl/287-380-plynny-metal-wysokotemperaturowy-do-aluminium-al21.html

Skomentuj, Zostaw Opinie, Zadaj pytanie ...