Kleje szkutnicze na przykładzie naprawy łodzi, jachtów, żaglówek itp.

Kleje i uszczelniacze w naprawie łodzi, jachtów, żaglówek, kajaków i motorówek

Naprawa i konserwacja jednostek pływających, takich jak łodzie, jachty, żaglówki, kajaki czy motorówki, to zadanie wymagające wiedzy, doświadczenia oraz odpowiednich materiałów. Klej szkutniczy (marynistyczny) i uszczelniacz do łodzi odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu tych jednostek w doskonałym stanie. W tym artykule przyjrzymy się najczęściej występującym naprawom oraz produktom, które pomogą Ci w ich skutecznym przeprowadzeniu.

Najczęstsze naprawy w jednostkach pływających

W trakcie eksploatacji łodzi i jachtów pojawia się wiele elementów wymagających naprawy. Oto najczęstsze z nich:

  1. Wklejanie okien, luków i bulai
  2. Mocowanie knagi, okuć i innego osprzętu jachtowego
  3. Naprawa pojemników na paliwo i wodę
  4. Pęknięcia baldachimów, zasłon i innych elementów z PVC
  5. Przyklejanie korka, odbojników, mat antypoślizgowych i innych gumowych elementów
  6. Naprawa małego sprzętu pływającego, takiego jak kajaki z polietylenu czy rowerki wodne
  7. Kleje stosowane w produkcji łodzi i jachtów
  8. Naprawa pękniętych laminatów
  9. Dobór kleju do wykładzin w łodziach

1. Wklejanie okien, luków i bulai

Podczas wyklejania kabiny jachtu czy montażu okien mamy do czynienia z dwoma głównymi materiałami:

  • Szyby z tworzywa (najczęściej PMMA) montowane bezpośrednio do laminatu lub profili aluminiowych/stalowych.
  • Okna jachtowe, luki, bulaje już osadzone w ramach, które są montowane do kompozytu.

Do takich zastosowań idealnie nadaje się klej szkutniczy SA 10-15 WHT w kolorze białym lub GB 10-10. Jeśli połączenie ma być demontowalne, warto zastosować ATK 812 z primerem P200. Dzięki tym klejom nie ma potrzeby stosowania dodatkowych primerów na większości materiałów, a czas wiązania wynosi zaledwie 6 godzin.

bulaje-i-okna-łodzi

2. Mocowanie knagi, okuć i innego osprzętu jachtowego

Elementy takie jak knagi, okucia czy inny osprzęt jachtowy wymagają najwyższej wytrzymałości i szczelności. Acralock SA 10-15 WHT to klej idealny do tego celu, zwłaszcza przy łączeniu z żywicą do łodzi. Przy klejeniu stali nierdzewnej należy pamiętać o odtłuszczeniu powierzchni za pomocą AP1. Jeśli potrzebujemy jedynie uszczelnić elementy o mniejszym obciążeniu, doskonale sprawdzi się ATK 812, który nie zawiera silikonów ani poliuretanów i jest odporny na promieniowanie UV.

knagi-i-okucia-łodzi

3. Naprawa pojemników na paliwo i wodę

Pojemniki na paliwo i wodę pitną mogą być wykonane z różnych materiałów:

  • Pojemniki stalowe lub aluminiowe: Do naprawy używamy płynnych metali typu KEMISKIT AL21 lub FE21. Przy większych uszkodzeniach stosujemy siatkę metalową jako wzmocnienie lub przyklejamy kawałek blachy na wymienione kleje. AL21 posiada atest na wodę pitną.
  • Zbiorniki kompozytowe: Wykonane z włókna szklanego z żywicą epoksydową. Naprawę pęknięć przeprowadzamy poprzez frezowanie i zalewanie klejem ATK EP 351 lub przyklejamy wzmocnienie z laminatu.
  • Zbiorniki polietylenowe: Zalecane jest spawanie za pomocą spawarki AT4000 z użyciem spoiwa PE-S lub PEHD. W trudnodostępnych miejscach można użyć Acralock PP 1-02, pamiętając o konieczności zastosowania elementu wzmacniającego.

zbiorniki-na-wodę-do-łodzi

4. Pęknięcia baldachimów, zasłon i innych elementów z PVC

Naprawa osłon, daszków i baldachimów wykonanych z PVC polega na użyciu:

  • Zgrzewarki AT4000 lub kleju B170.
  • ATK 812 w kolorze białym do szybkich napraw, nawet w wilgotnym środowisku.
  • ATK UV14 lub PU CLEAR do naprawy przeźroczystych elementów PVC.

daszek-do-łodzi-baldachim

5. Przyklejanie korka, odbojników, mat antypoślizgowych i innych gumowych elementów

Do łączenia elementów gumowych stosujemy:

  • ATK 901 do uszczelek, mat antypoślizgowych itp.
  • ATK 663 do odbojnic i uszczelek z dodatkami silikonowymi.
  • ATK PU 021 do przyklejania mat z korka, co pozwala również na wypoziomowanie powierzchni.

odbojnice-i-maty-gumowe-do-jachtów

6. Naprawa małego sprzętu pływającego

Mały sprzęt pływający wymaga specjalistycznego podejścia:

  • Polietylen: Najlepszym rozwiązaniem jest spawanie spawarką AT951 lub AT4000.
  • Laminaty z włóknem szklanym: Używamy kleju ATK EP 351 lub wklejamy wzmocnienia z laminatu.
  • Blacha aluminiowa: Przy niewielkich uszkodzeniach stosujemy AL21, a przy większych naprawach przyklejamy blachę na ATK EP61 lub SA 10-15.
  • PVC: Do naprawy dmuchanych kajaków i pontonów stosujemy ATK B170-2K.
  • Hypalon: Do naprawy pontonów z tego materiału używamy ATK NEO-HYP.

mały-sprzęt-wodno-pływający

7. Kleje stosowane w produkcji łodzi i jachtów

W produkcji jednostek pływających kluczowym produktem jest Acralock SA 10-70 HV. Ten profesjonalny klej szkutniczy pozwala na łączenie elementów z tolerancją szczeliny od 0,5 mm do nawet 5 cm, co jest niezwykle przydatne przy nierównościach i słabym spasowaniu elementów takich jak pokłady z laminatu czy wzmocnienia ścian grodziowych.

klej-szkutniczy-dla-marynistyki-acralock-10-70

8. Naprawa pękniętych laminatów

Dziury i pęknięcia w laminatach naprawiamy poprzez:

  • Zalewanie klejem KEMISKIT W21 w przypadku niewielkich uszkodzeń.
  • Szpachlowanie za pomocą ATK PU 021 przy większych ubytkach.
  • Przyklejanie wzmocnień z laminatu na klej SA 1-15.
  • Naprawę miejsc delaminacji poprzez wpuszczenie kleju EP 351 i ściśnięcie elementów na czas wiązania.

uszkodzona-łódź-z-laminatu

9. Dobór kleju do wykładzin w łodziach

Dobór odpowiedniego kleju zależy od materiału wykładziny:

  • Wykładzina winylowa (PVC): ATK 812, ATK PU 021 lprzy dobrze spasowanych powierzchniach.
  • Wykładzina welurowa: ATK PU 021, 901B, 850.
  • Wykładzina polipropylenowa: ATK PU 021, 901, 812.
  • Wykładzina poliamidowa: ATK PU 021, 901, 812.
  • Podłoga z pianki EVA: ATK 812 z podkładem 822, 901B, 850.

odklejona wykładzina

Przygotowanie powierzchni przed klejeniem

Aby zapewnić trwałe połączenie:

  • Odtłuść powierzchnie: Użyj alkoholu izopropylowego (IPA) lub acetonu (nie stosuj benzyny).
  • Stal nierdzewna i aluminium: Odtłuść preparatem AP1 przed użyciem Acralocka.
  • Podkłady i primery: Na tworzywa i metale przed zastosowaniem ATK 812 nałóż podkład ATK P200.

Podsumowanie

Naprawa łodzi i innych jednostek pływających z wykorzystaniem odpowiednich klejów i uszczelniaczy to klucz do ich długowieczności i bezpieczeństwa. Kleje do łodzi, takie jak klej szkutniczy, oraz żywica do naprawy łodzi pozwalają na skuteczne usunięcie uszkodzeń i przedłużenie żywotności sprzętu. Pamiętaj o właściwym przygotowaniu powierzchni i doborze odpowiedniego produktu do materiału, z którym pracujesz.


Znalazłeś inny przypadek, w którym niezbędne są profesjonalne kleje szkutnicze?

Potrzebujesz innego kleju do naprawy łodzi z laminatu?

Zostaw komentarz!

Polecane wpisy

Klejenie i uszczelnianie zlewu - przegląd sytuacji

Klejenie i uszczelnianie zlewu - przegląd sytuacji

Pęknięty zlew spędza Ci sen z powiek, a może stoisz przed wyzwaniem montażu nowego zlewozmywaka w blacie? Spokojnie, w obu przypadkach kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrany, profesjonalny klej. Z tego poradnika dowiesz się, jak i czym skutecznie skleić lub zamontować zlew, by służył Ci bezawaryjnie przez długie lata.

remove_red_eye 1974 odsłony
Jaki klej do klejenia folii ?

Jaki klej do klejenia folii ?

Sprawdź, jaki klej do folii wybrać, by naprawy były trwałe i odporne na każde warunki!  Nie trać czasu na nieskuteczne kleje! 

remove_red_eye 3692 odsłony
Naprawa odprysków na szybie - czy to możliwe ?

Naprawa odprysków na szybie - czy to możliwe ?

Naprawa odprysków na szybie samochodowej to szybki i skuteczny sposób na przywrócenie jej pełnej funkcjonalności bez konieczności kosztownej wymiany. Niewielkie uszkodzenia, jeśli zostaną usunięte odpowiednią technologią, mogą całkowicie przestać zagrażać bezpieczeństwu i estetyce pojazdu. Kluczem jest szybka reakcja, właściwa ocena uszkodzenia i użycie profesjonalnych narzędzi oraz żywic.

remove_red_eye 317 odsłony
Ładowanie...