Konstrukcyjny klej do zderzaków samochodowych wykonanych z poliuretanu i polipropylenu.






Nasza Porada:
W przypadku elementów z DPCD i PDCP do klejenia zastosuj Acralock SA 1-15 a dopiero później wypełnij ewentualne ubytki klejem ATK 021.
Części motoryzacyjne, które możesz naprawić:
- pęknięte zderzaki także nie spawalne np. francuskie P/E, PPE+PA i PUR np. w mercedesach
- przyklejanie urwanych uchwytów w zderzakach i lampach
- odtworzenie brakujących części mocowań, dystansów, zawiasów
- wypełnianie i wyrównywanie powierzchni jak przetarcia i ubytków
- odtworzysz wyrwane mocowania
- nadpęknięcia w spoilerach z PU i innych elementach tuningowych
- uszkodzenia w progach, listwach bocznych, lotkach itp.
- zalewanie otworów po światłach i czujnikach
- pęknięte progi z tworzywa (w przypadku wklejania progów i nadkoli metalowych wybierze ATK EP61)
Klejone materiały:
- polipropylen PP z dodatkami/wypełniaczami typu PP/EPDM, PP+T20, PP+T40, PP+TD..., PP+MD...,
- elastometry - TPO, TPE, TPU
- poliuretan - PUR, PU, RIM np. PUR+GF , PUR+MF
- poliwęglan PC/PBT,
- PP+E, P/E, PPE+PA itp. - nie spawalne tworzywa w Citroen Peugeot, Renault i inne francuskie
- W przypadku zderzaków DPCD, PDCP - do klejenia używamy Acralock SA 1-15 a dopiero ubytki wypełniamy wersją ATK 021
Instrukcja szybkiej naprawy:
Pęknięcie
- szlifujesz powierzchnie na 2-3 cm więcej niż uszkodzenie (dodatkowo wykonujesz wgłębienia i nawierty na wylot w tworzywie )
- odtłuszczacz powierzchnie
- nakładasz podkład 822 lub 8154 i czekasz ok. 10-15 min. (tylko w przypadku części z tpo, pp i pochodnych
- wersje w kartuszu załóż na wyciskacz i wypuść 1-2cm kleju do wyrównania tłoczków i załóż mikser / ATK 021 odważ w proporcji 5:1 i dokładnie wymieszaj
- podklejasz od zewnętrznej strony taśmę papierową lub aluminiową
- wcierasz klej powierzchnie i zatapiasz siatkę dociętą na 2-3 cm większą niż uszkodzenie - nadłóż więcej tak żeby siatka został całkowicie zakryta
- zostaw do wyschnięcia w zależności od wersji jaką używasz
- może teraz szlifować, malować i nawiercać
PORADA
- od strony użytkowej/wizualnej warto minimalnie naddać kleju, tak by później było z czego zeszlifować do równego, tak by nie musieć już używać szpachli.
- ATK PU 16 lub 021 możesz użyć jako szpachli do zderzaka plastikowego do wyrównania i wypełnienia ubytków, ponieważ zdaje lepiej egzamin; zwłaszcza przy grubszych warstwach niż standardowe szpachle
Wypełnianie otworów po czujnikach, lampach itd.
- wykonujesz powyższe czynności jednak do podparcia używasz taśmy aluminiowej kilka razy żeby "złapać kąt zewnętrzny elementu z lekkim naddatkiem".
- możesz wstawić docięte z "grubsza" tworzywo tak aby zmniejszyć ilość wykorzystanego kleju
Nadpęknięta część
- szlifujesz i frezujesz pęknięcie
- wcierasz klej warstwami aby uzyskać równą powierzchnię
W zależności wielkości naprawy i szybkości z jaką chcesz wykonać wybierz jeden z 3 zestawów (samo zastosowanie jest takie samo w każdym przypadku - różnica tylko w czasie wiązania)
- ATK PU16 - szybkie klejenie małych i średnich pęknięć ( szlifujesz już po 35 min od nałożenia),
- ATK PU 021 - 400 ml. - małe i większe naprawy łącznie z wypełnianiem ubytków, masz 10 min na wykonanie całej naprawy a po 1,5-2h możesz szlifować,
- ATK 021 - 1kg - wersja do mieszania ręcznego pozwala na spokojnie wykleić nawet bardzo duże kawałki - masz czas 20-25min. ale szlifowanie dopiero na drugi dzień.
Dostępne zestawy (do wyboru)
ZESTAW 1 - Klej ATK PU16 + wyciskacz 1:1 + Siatka z tworzywa + odtłuszczacz 100 ml + Primer 822 - 500ml + 3 mieszadła
ZESTAW 2 - Klej ATK PU021 1kg - wersja gęsta (wiaderko) + Siatka z tworzywa + odtłuszczacz 100 ml + Primer 822 - 500 ml
ZESTAW 3 - Klej ATK PU021 400 ml (kartusz) + wyciskacz 1:1 + Siatka z tworzywa + odtłuszczacz 100 ml + Primer 822 - 500 ml + 3 mieszadła
Siatka posłuży do wzmocnień, natomiast podkład stosujemy na części wykonane z PP i pochodnych.
Jeżeli chcesz zakupić osobne kleje lub większą ilość zjedź na dół tej strony.
__________________________________________________
Dodatkowe informacje
- Jeżeli chcesz przykleić spoiler do karoserii wybierz ATK 812
- Jeżeli zderzak jest z kompozytu DCPD PDCP zastosuj SA 1-15 przyklejając wzmocnienie wzdłuż pęknięcia
- Jeżeli chodzi o błotnik lub próg metalowy stosujesz ATK EP61
Co to jest tworzywo PU PUR
Jest to specjalny plastik, który coraz częściej używany jest w częściach samochodowych ze względu na łatwość formowania zwłaszcza przy małych seriach produktów np. tuningowych lub małoseryjnych fabrycznych wersji. Produkcja takich części nie jest konwensonalna jak np. z pp a to dlatego iż POLIURETAN to tak naprawdę kompozycja dwóch składników, które po zmieszaniu i wlaniu do formy uzyskują dopiero końcowy efekt i nie potrzebują upłynniania tworzywa w formie.
Klej żywiczny do plastiku czy dobry do naprawy?
Jeżeli masz na myśli zwykłe żywice np. poliestrowe lub epoksydowe to niestety przy klejeniu zderzaków się kompletnie nie nadają ze względu na sztywność i niską przyczepność do plastiku. Dlatego też ATK PU 16 i 021 są klejami żywicznymi opartych na poliuretanach.
Szpachla do zderzaka - szpachlowanie plastiku?
W zasadzie jest to pytanie to co powyżej. Wyjątkiem jest, jeżeli nie mamy żadnych ubytków a tylko wyrównujemy przed malowaniem, wtedy specjalne wersje szpachli do tworzyw zdadzą egzamin na bardzo cienkich warstwach; przy grubszych lepiej jest użyć powyższych wersji a samą szpachlą już tylko wyrównać grubość po 0,1-0,2 mm.
PORADA - od strony użytkowej/wizualnej warto minimalnie naddać kleju tak by później było z czego zeszlifować do równego tak by nie musieć już używać szpachli.