- remove_red_eye 15973 odwiedzin
Naprawa uchwytów lamp samochodowych
Wśród produkowanych oraz sprzedawanych części samochodowych do kategorii aut osobowych, jedną z najdroższych grup produktów są lampy samochodowe. Elementy te są złożone z wielu elementów typu korpus, klosz, odbłyśniki, silniczki, przetwornice tworząc bardzo skomplikowaną oraz drogą w kupnie część.
Szczególnie lampy nowoczesnej konstrukcji, które są elementami zamkniętymi tak jak np. nowe lampy BMW Full LED, które nie podlegają możliwości naprawy jeśli chodzi o elementy wewnętrzne i często nie posiadają zestawów naprawczych uchwytów.
W związku z tym w przypadku kolizji samochodu i uszkodzenia uchwytów reflektora, może się to w ostateczności wiązać z koniecznością kupna nowej lampy, co jest zazwyczaj dużym wydatkiem finansowym.
Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zastosowanie technologii spawania plastiku do ponownego połączenia lampy i jej uchwytów w całość. Pokażemy to na przykładzie naprawy lampy przedniej od Subaru WRX STI z 2018 roku, w której oderwane zostały 3 uchwyty montażowe lampy o do karoserii.
Widok na lampę Subaru WRX STI wraz z kompletem ułamanych uchwytów.
Proces spawania uchwytów rozpoczynamy od oczyszczenia powierzchni uchwytów oraz lampy, na których będą umieszczane spawy. Oczyszczanie możemy wykonać np. za pomocą odtłuszczacza do plastików na bazie IPA. Jest to zawsze istotny krok przed dalszą obróbką ze względu na zminimalizowanie zagrożenia dostania się zanieczyszczeń w strefę spawu.
Kolejnym krokiem jest wstępne połączenie ułamanych uchwytów i korpusu lampy, w taki sposób, aby uzyskać oryginalne płaszczyzny montażowe. W tym celu można posłużyć się taśmą aluminiową, którą podklejamy obydwa elementy ustawiając w sposób sztywny ich położenie. Albo też skorzystać z lutownicy grotowej, którą tworzymy „przetop" na połowę grubości ścianki z jednej strony obydwu łączonych elementów. Taka metoda została pokazana na zdjęciu poniżej.
Wstępnie połączone elementy uchwyt-korpus lampy przed dalszym spawaniem.
Kolejnym krokiem jest wykonanie rowka spawalniczego za pomocą frezy, najlepiej o kształcie stożkowym lub płomieniowym. Rowek spawalniczy powinien zostać wykonany do połowy grubości ścianki, tak aby element nie zapadł się nam po spawania. Ewentualne fragmenty materiału, które pozostały w formie przyczepionego wióru, należy usunąć za pomocą papieru ściernego lub noża.
Teraz jesteśmy gotowi do właściwego pospawania obydwu elementów ze sobą. Bardzo ważnym krokiem na tym etapie naprawy jest określenie materiału, z jakiego wykonany jest korpus przedstawionej lampy. W przypadku tego egzemplarza, do produkcji korpusu użyto mieszanki PP+T40. Skrót ten oznacza Polipropylen z domieszką 40 % talku, który wykorzystywany jest jako wypełniacz podwyższający sztywność oraz wytrzymałość kosztem elastyczności materiału. Tak duża zawartość talku w tworzywie wymaga zastosowania spoiwa również z dodatkiem talku. W tym przypadku zastosowano spoiwo PP+T40, które jest identyczną mieszanką jak materiał korpusu lampy.
Spawanie uchwytów reflektora
Spawanie przeprowadzono w temperaturze 350-360 stopni z użyciem średniego nadmuchu w skali spawarki (4/8 siły nadmuchu). Proces spawania wykonywano z użyciem spawarki skrzynkowej z nadmuchem z kompresora, która przy tej grubości ścianki zapewniała odpowiednią moc nadmuchu. Położony spaw można wygładzić za pomocą lutownicy grotowej z jednoczesnym nadmuchem ze spawarki, aby mieć pewność, że wypłaszczane spoiwo dobrze wymiesza się z materiałem korpusu.
Położony i wygładzony spaw na powierzchni spawanego uchwyty lampy.
Przedostatnim etapem naprawy jest wyprowadzenie wszystkich powierzchni naprawianych uchwyty do stanu przed uszkodzeniem. Konieczne w związku z tym jest zeszlifowanie nadmiaru położonego spawu za pomocą narzędzi typu frezy, pilniki lub rolki ścierne na wałku. Proces usuwania zgrubnego naddatku materiału kończymy na etapie pozostawienia minimalnego nadmiaru plastiku na powierzchni, aby można było go już usunąć w sposób wykańczający. Najczęściej wykonujemy to w sposób ręczny za pomocą papierów o tradycjach od P80 do P400, ostatecznie wykańczając powierzchnię włókniną ścierną, aby nadać plastikowi przyczepność pod lakier. Efekt po wszystkiego tego typu obróbkach jest widoczny na zdjęciu poniżej.
Uchwyt lampy po obróbce wykańczającej za pomocą narzędzi ściernych przygotowany pod lakierowanie.
Ostatnim etapem naprawy jest proces lakierowania wszystkich naprawianych powierzchni, aby przywrócić im oryginalny kolor oraz wykończenia powierzchni. Przed właściwym lakierowaniem konieczne jest ponowne oczyszczenie powierzchni np. za pomocą środków na bazie IPA. Wykonujemy to tzw. ściereczkami bezpyłowymi, aby uniknąć pozostawienia ewentualnych włosków na powierzchni lakierowanej.
Aby lakier dobrze przywarł do powierzchni korpusu lampy, stosujemy tzw. podkład do tworzyw sztucznych, który zwiększa przyczepność lakieru do trudno lakierowanych tworzyw np. PP. Odczekujemy około 5 min i przystępujemy do położenia 1 warstwy lakieru akrylowego lub podkładu wypełniającego we właściwym kolorze. Możemy także zastosować tzw. lakier strukturalny, który nada efekt chropowatości lakierowanej powierzchni. Kolejne warstwy lakieru kładziemy w 5-minutowych odstępach czasu.
Po odczekaniu około 30 min, element jest gotowy do użytku i oddania klientowi
Czym skleić uchwyty lampy samochodowej ?
Jeżeli nie posiadasz spawarki do plastiku możesz taką naprawę wykonać przy użyciu kleju do uchwytów samochodowych ATK PU16 ze specjalnym podkładem ATK 822.
Sprawdź także film wideo o podobnej naprawie zderzaka samochodowego.
Więcej o produktach znajdziesz klikając na zdjęcia poniżej.
Powiązane produkty
Polecane wpisy
Jaką wybrać spawarkę do plastiku?
Wiele osób staje przed trudnym wyborem spawarki do plastiku. Dotyczy to także początkujących.
Naprawa wlotu powietrza typu plaster miodu
Sprawdź jak samodzielnie odtworzyć lub naprawić wloty powietrza w samochodach osobowych typu plaster miodu.
Jak naprawić tworzywo niespawalne spoiwem uflex ?
W dzisiejszym wpisie zapoznamy się z metodami naprawy niespawalnych elementów plastikowych w samochodach.