Naprawa wlotów powietrza w grillach - typu plaster miodu

Bardzo popularnym elementem wizualnym we współczesnych samochodach osobowych jest design kratek wlotów powietrza / grilli / elementów zderzaków z wykorzystaniem kratki w kształcie „plastra miodu”. Jest to bardzo popularny element wizualnego designu szczególnie w samochodach marki Audi.  Elementy tego typu nadają bardziej rasowy charakter linii nadwozia, więc staje się coraz częstszą praktyką aby umieszczać / wspawywać kratkę tego typu do różnych elementów wizualnych starszych aut.

wlot-powietrza-typu-plaster-miodu

Wlot powietrza Audi RS 6 A6 4G0807682S z motywem plastra miodu

Standardowe formatki kratek typu „plaster miodu” są wykonywane z dwóch podstawowych materiałów:

    • PP – Spawalne ze wszystkimi mieszankami opartymi na PP i PP+EPDM

    • ABS – Spawalne z mieszankami opartymi na ABS, PC+ABS

W tym artykule przedstawimy proces przeróbki oraz wspawania kratki typu „plaster miodu” na bazie zaślepki dolnej zderzaka do Fabii 1 przed lift 2000 r wykonanej z PP+EPDM+T12

zaślepka-dolna-fabia

Zaślepka dolna zderzaka przedniego Fabia 1 2000 r

Proces przeróbki rozpoczynamy od oczyszczenia całego elementu z wykorzystaniem roztworu IPA lub zmywacza do odtłuszczania powierzchni. Usuwamy wszystkie zanieczyszczenia z powierzchni które mogłyby wpłynąć negatywnie na proces wspawywania kratki w konstrukcje zaślepki.

Kolejnym krokiem jest zaspawanie wszystkich zbędnych otworów / ubytków które powstały np. w wyniku nawiercania pod obce wkręty montażowe , uległy zniszczeniu podczas kolizji etc. 

Następnie przechodzimy do usunięcia / wycięcia wszystkich niepotrzebnych elementów zaślepki, w miejscu których zostanie wspawana kratka z PP. W przypadku tej zaślepki, usuwamy wszystkie żebrowania oraz powierzchnie które kolidowałyby z wstawianą kratką.

zaślepka-zderzaka

Zaślepka zderzaka z usuniętymi zbędnymi powierzchniami oraz pozostałościami

do zaspawania w celu uzyskania pełnych powierzchni.

Ponieważ w niektórych miejscach zaślepki po usunięciu zbędnego materiału uzyskalibyśmy dziury w powierzchni, pozostawiono minimalne naddatki materiału, które zostały zaspawane od zewnątrz elementu. Taki zabieg spowodował, że po kompletnym usunięciu wszystkich naddatków (zaznaczone na żółto na zdj. 3) uzyskaliśmy wypełnienie powierzchni po którym nie było konieczności nadspawywania materiału  na powierzchnię od wewnątrz.

przestrzenie-zaślepki

Przestrzenie zaślepki które zaspawano od zewnętrznej strony za pomocą PP-U

Po zaspawaniu wszystkich przestrzeni, ścinamy pozostałe naddatki, dostosowujemy otwór pod kratkę i szlifujemy wszystkie wizualne powierzchnie (widoczne dla użytkownika) elementu papierami ściernymi. Zaczynamy od papieru P120 a kończymy na P800 aby uzyskać idealną powierzchnię pod lakierowanie.

oszlifowana-zaślepka

Oszlifowane wszystkie widoczne powierzchnie zaślepki za pomocą papierów P120, P320, P400, P800

Przechodzimy teraz do właściwej części przeróbki czyli wspawania kratki „plaster miodu” w odpowiednie miejsce zaślepki. Bardzo ważną częścią całego procesu jest odpowiednie docięcie wymiarów kratki, tak aby wszystkie zewnętrzne obrysy kratki licowały się z powierzchniami otworu . Ponieważ kratka będzie wspawywana jedynie od zewnętrznej strony, każda szczelina między kratką a powierzchniami otworu spowoduje że będzie to wyglądało nieestetycznie oraz wspawywane spoiwo może „przecieknąć” na drugą stronę.

kratka-plaster-miodu

Idealnie docięta kratka „plaster miodu” dopasowana do gabarytów otworu zaślepki

Kratkę wspawujemy od zewnętrznej strony zaślepki, kładąc spawy na powierzchniach styku ścianek kratki i zaślepki. Wstępne połączenie pomiędzy elementami można wykonać za pomocą lutownicy z końcówką o przekroju trójkątnym. Po położeniu spawów, powierzchnię spawu możemy wygładzić za pomocą żelazka „Hot-iron”. Nadmiar plastiku który wypłynął i pojawił się w okienkach kratki, wycinamy za pomocą np. skalpela (zdjęcie poniżej). Po finalnej obróbce, możemy polakierować element np. za pomocą lakieru matowego aby uzyskać jednolitą powierzchnię elementu.

zewnętrzna-zaślepka

Zewnętrzna powierzchnia zaślepki po wspawaniu kratki i obróbce mechanicznej. Zaznaczone miejsca kładzenia spawów na połączeniu obydwu elementów

Autor: Adam Dmitriew (@6Nylon)

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz