- remove_red_eye 17251 odwiedzin
Łączenie uchwytów pod czujniki parkowania ze zderzakiem
Wstęp:
Punktem wyjścia przy montażu i klejeniu czujników cofania do zderzaków (zwłaszcza tych z PUR) jest klejenie. Do wyboru mamy 2 warianty:
- Wersja z klejem ATK PU16 + podkład ATK 822 – nakładamy klej między powierzchniami + pachwina dookoła.
- Wersja bez podkładu – Acralock PP 1-02
Jeśli nie posiadasz powyższych klejów możesz skorzystać z poniższej metody.
Koszt montażu uchwytów czujników parkowania- będzie zdecydowanie niższy.
Montaż czujników parkowania, cofania
Ile razy zdarzyło się kiedy w przypadku małej stłuczki naderwały nam się albo urwały się całkowicie uchwyty czujników parkowania? Albo zostały zamocowane w sposób „nieprofesjonalny” przez poprzedniego fachowca po drobnej kolizji i wymagają poprawki?
Mocowanie czujników parkowania można zamontować samodzielnie.
Jak przymocować ponownie takie uchwyty, aby było to połączenie trwałe i niezawodne – o tym poniższy krótki poradnik wraz z metodami naprawy.
Oderwany uchwyt czujnika cofania w zderzaku Cadillaca XTS z 2019 roku
Obecni producenci zderzaków samochodowych wykorzystują do produkcji uchwytów czujników parkowania materiał, który jest identyczny jak materiał samego zderzaka. Najczęściej jest to bardzo elastyczna mieszanka PP/EPDM z różnego rodzaju dodatkami oraz TPO.
Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że obydwa komponenty wykonane z tego samego tworzywa można w łatwy sposób połączyć metodą wgrzewania jednego materiału w drugi. Proces łączenia wykonywany jest za pomocą gorącej elektrody w postaci szeregu wypustek, która po nagrzaniu do odpowiedniej temperatury jest wsuwana zarówno w uchwyt jak i zderzak aż do przetopienia obydwu elementów. Po wystygnięciu obydwu elementów, połączenie jest trwałe.
Aby odtworzyć taką samą metodę połączenia w warunkach warsztatowych, konieczne jest posiadanie lutownicy grotowej z końcówką stożkową lub okrągłą, której użyjemy jako narzędzia do wgrzewania.
Lutownica grotowa o mocy 60W z końcówką o kształcie półokrągłym
Proces łączenia uchwytu ze zderzakiem rozpoczynamy od dokładnego wyczyszczenia łączonych powierzchni za pomocą odtłuszczacza lub preparatu IPA. Odczekujemy aż do kompletnego wyschnięcia czyszczonych powierzchni.
Następnie umiejscawiamy wstępnie uchwyt parkingowy w miejscu do tego przeznaczonym. Obrys uchwytu powinien pokryć się z obrysem miejsca na wewnętrznej powierzchni zderzaka. Pozycję uchwytu stabilizujemy poprzez przyklejenie go do zderzaka za pomocą kawałków taśmy aluminiowej.
Przyklejony uchwyt czujnika parkowania powierzchni zderzaka za pomocą taśmy
Podłączamy lutownicę do zasilania i nagrzewamy jej końcówkę do wartości 380-400 stopni Celsjusza. Podczas wgrzewania uchwytu w powierzchnię zderzaka staramy się dociskać obydwa elementy do siebie palcami, aby stykały się non stop powierzchniami.
Po rozgrzaniu lutownicy „przebijamy” rozgrzaną końcówką obydwa elementy tak, aby jednocześnie nie przebić się na wylot zewnętrznej powierzchni zderzaka.
Wykonywanie zgrzewów przelotowych i kierunek ruchu lutownicą w głąb materiału.
Proces powtarzamy dla wszystkich oryginalnych otworów montażowych. Możemy także wykonać dodatkowe otwory w celu wzmocnienia kompletnego połączenia.
Efekt finalny dla przedstawionego zderzaka przedniego od modelu Cadillac XTS jest przedstawiony na zdjęciu poniżej.
Wykonane poprawnie mocowanie czujnika parkowania do powierzchni zderzaka
Metodą tą możemy łączyć zarówno elementy typu uchwyty czujników parkowania, wzmocnienia zderzaka, ślizgi i wszystko to co na trwałe łączymy ze zderzakiem z tego samego materiału.
Jeżeli chcemy mieć pewność jeszcze mocniejszego trzymania możemy zalać dziurki klejem ATK PU16.
Jak widzisz naprawa czujników parkowania nie jest taka trudna - w przypadku pytań zamieść komentarz poniżej.
Autor: Adam Dmitriew (@6Nylon)
Powiązane produkty
Polecane wpisy

Światło UV i jego rola procesach utwardzania
Promieniowanie UV w przemyśle: rodzaje, zastosowania i bezpieczeństwo. Dowiedz się, jak światło UV rewolucjonizuje klejenie i utwardzanie. Sprawdź, czy ta technologia jest dla Ciebie!

Kompozyty i kleje – przegląd materiałów i zastosowań od A do Z
Kompozyty i kleje to fundament nowoczesnych technologii – lekkie, wytrzymałe i wszechstronne materiały, które rewolucjonizują przemysł, motoryzację i budownictwo. W artykule znajdziesz przegląd najważniejszych rodzajów kompozytów i klejów oraz ich praktyczne zastosowania – od lotnictwa po elektronikę. Sprawdź, jak te innowacyjne rozwiązania kształtują przyszłość inżynierii i designu!

Klejenie uszczelek od A do Z - przegląd klejów i sytuacji
Masz problem z pękniętą lub odklejoną uszczelką i nie wiesz, jak go trwale rozwiązać? Odkryj, jak dobrać profesjonalny klej do uszczelek gumowych, aby uniknąć kosztownych błędów i powracających nieszczelności.