Naprawa zderzaka

W procesie montażu wyrobu gotowego wykonanego z tworzywa sztucznego takiego jak np kompletny zderzak przedni samochodu osobowego, często łączy się ze sobą różnej maści elementy w całość. 

W komplet zderzaka oprócz samej jego skorupy wchodzą w skład także różnego rodzaju elementy dodatkowe jak np listwy dekoracyjne, grille, wzmocnienia, ślizgi montażowe, obudowy spryskiwaczy itd.

Odbudowa i napawanie zgrzewów montażowych w zderzaku samochodowym.

Element: Renault Clio I

zderzak-samochodowy-renualt

Fragment tylnego zderzaka Renault z zamocowanym na stałe wzmocnieniem zderzaka oraz lewym ślizgiem montażowym.

Część z nich jest montowana do skorupy zderzaka za pomocą rozłącznych elementów mocujących (śruby, wkręty, spinki, zaczepy). Jednak duża część z nich szczególnie występująca w starszych samochodach jest mocowana za pomocą zgrzewów z tworzywa sztucznego (nazwijmy je „korkami”) które są formowane na gorąco podczas montażu kompletnego zderzaka. Zgrzewy są wykonywane z tego samego materiału z którego jest wykonana skorupa zderzaka. W procesie naprawy zderzaka, często konieczny jest demontaż niektórych jego elementów które są mocowane właśnie za pomocą zgrzewów oraz ich ponowny montaż.

Jak zamontować ponownie taki element? Jakich materiałów/narzędzi użyć? Jak wykonać zgrzewy o podobnej budowie jak fabryczne ? 

O tym poniższy artykuł, który pokaże, w jaki sposób skonstruować oraz wykonać ponownie zgrzewy montażowe w sposób podobny do fabrycznego.
Jako przykład takiej odbudowy / naprawy posłuży nam zderzak przedni od Renault Clio I z którego zdemontowano do naprawy lewe oraz prawe mocowania halogenów.
Oryginalnie mocowanie halogenu było przymocowane na 4 zgrzewach montażowych, które należało zfrezować aż do powierzchni ramki montażowej.

naprawa-zderzaka-urwane-zaczepy

 Rzut na element montażowych halogenów z zaznaczeniem 4 zgrzewów montażowych.

Aby ponownie przytwierdzić ramkę do zderzaka, konieczne było zobrazowanie sobie jak powstają takie zgrzewy montażowe. Zgrzew przytrzymujący inny element i przytwierdzający go do elementu bazowego (np. ramki do zderzaka) powstaje z tego samego materiału co element bazowy. Ukazuje to zdjęcie poniżej obrazujące 3 etapy powstawania zgrzewu:

jak-powstaje-zgrzew-montażowy

Powstawanie zgrzewu montażowego:

1 – Podgrzewanie występu montażowego (element na czerwono),

2 – Formowanie zgrzewu poprzez ściśnięcie występu stemplem,

3 – Ochłodzenie zgrzewu i odpuszczenie docisku

Przed wykonaniem właściwego zgrzewu konieczne jest odbudowanie występów z których powstanie zgrzew, poprzez napawanie plastiku metodą spawania na ciepło. Do napawanie plastiku możemy użyć np spawarki skrzynkowej AT-852D. W przypadku tego elementu wykonanego z mieszanki PP+EPDM+M10, użyto spoiwa PP-U (PP+ET3X) jako spoiwa o najlepszej przyczepności oraz temperatury spawania w granicach 365 stopni. Napawanie plastiku poprzedziło jeszcze oszlifowanie pozostałości po występach aby usunąć zalegający lakier na elemencie i utworzyć skos na powierzchni występu aby napawany plastik miał większą powierzchnię do której go przyspawamy.

występy-montazowe

Występy montażowe po ich sfazowaniu i oszlifowaniu przygotowane do napawania plastiku

Po takim przygotowaniu powierzchni występów, możemy przystąpić do ich napawania właściwym spoiwem aby uzyskać ich odpowiednią długość. Aby spoiwo układało się w postaci płaskiej powierzchni i pod takim samym kątem jak występ, można zastosować jako podkład płaską blaszkę lub taśmę aluminiową (kilka warstw aby uzyskać większą grubość). Po napawaniu plastiku otrzymamy podobny obrazek jak poniżej:


napawanie-występów-montażowych

Występy montażowe po napawaniu tworzywa przed końcową obróbką

Aby uzyskać właściwy kształt występów, szlifujemy je za pomocą frezów, papieru ściernego i ewentualnie korygujemy kształt za pomocą noża. Długość końcowa występów powinna być na tyle duża aby po ich spłaszczeniu można było uzyskać odpowiedniej grubości i szerokości zgrzew. W tym przypadku, występy montażowe wystawały około 1 cm ponad powierzchnie elementu do zamocowania.

obróbka-występów-montażowych

Występy montażowe po ostatecznej obróbce mechanicznej kształtu

Po upewnieniu się że element który chcemy na stałe umocować w danej pozycji wchodzi swobodnie w pozycję elementów ustalających, przystępujemy do utworzenia zgrzewów ustalających.W przypadku kiedy materiał zgrzewów oraz materiał ramki montażowej jest taki sam, konieczne jest zabezpieczenie termiczne powierzchni ramki montażowej aby podczas nagrzewania występów nie nastąpiło stopienie materiału samego elementu do zamontowania. Do zabezpieczenia użyto taśmy aluminiowej o wysokiej odporności temperaturowej (chwilowo do ponad 500 stopni).

ramka-montażowa

Ramka montażowa z zabepieczonymi powierzchniami, które mogą być narażone na wysoką temperaturę generowaną przez spawarkę

Ostatnim krokiem przed końcowym wykonaniem zgrzewów było wykonanie stempla, który odwzorował by fabryczny kształt zgrzewów mocujących. Do wykonania takiego stempla, wycięto kawałek poliamidu w kształcie owalu a następne wyfrezowano na jego powierzchni siatkę przecinających się nacięć. Kształt finalny takiego stempla jest przedstawiony poniżej.

stempel-mocujący-zgrzewy

Kształt finalny stempla formującego zgrzewy mocujące

Aby odpowiednio uformować zgrzewy za pomocą stempla, za pomocą spawarki nagrzano występy mocujące do temperatury topnienia plastiku czyli ok 365 stopni. Występy należy nagrzać równomiernie, tak aby w całym ich przekroju panowała jednolita temperatura – Można to łatwo zauważyć, poprzez obserwacje kiedy występ montażowy zaczyna robić się plastyczny i zaczyna się przechylać pod wpływem gorącego powietrza.

Po nagrzaniu występów, dociskano je od góry za pomocą stempla tak aby pomiędzy powierzchnią zgrzewu a powierzchnią ramki nie było żadnego „luzu”. Po ostygnięciu wszystkich 4 zgrzewów, ramka jest zamontowana w sposób sztywny i prawidłowy.

zgrzewy-montażowe

Poprawnie wykonane zgrzewy montażowe na powierzchni ramki

Autor: Adam Dmitriew (@6Nylon)


FAQ:

Jak naprawić odstający zderzak ?

Jeśli zderzak jest tylko odgięty, można go naprawić, podgrzewając powierzchnię wokół miejsca odgięcia. Ważne, aby ogrzewać materiał równomiernie wzdłuż linii odkształcenia, a nie tylko w jednym punkcie, aby nie uszkodzić lakieru. Następnie, delikatnie dociskając, wyprofilować zderzak do pierwotnego kształtu. Pamiętaj, aby wykonywać te czynności na podgrzanym tworzywie – dzięki temu unikniesz trwałych uszkodzeń.

Naprawa pękniętych zaczepów: W przypadku, gdy pękły zaczepy, można je naprawić na dwa sposoby:

Spawanie plastikowe przy użyciu spawarki modelu AT- 852 czy AT-951, która pozwoli trwale połączyć elementy.

Alternatywnie można zastosować klej poliuretanowy ATK PU16, który świetnie nadaje się do takich napraw. Po sklejeniu, jeśli jest to konieczne, można delikatnie dogiąć zderzak, postępując zgodnie z metodą opisaną w punkcie 1.

Polecane wpisy

Naprawy elementów z polietylenu HDPE

Naprawy elementów z polietylenu HDPE

Odkryj skuteczne techniki naprawy HDPE – spawanie plastiku, klejenie i ekstrudery przemysłowe.

remove_red_eye 3906 odsłony
BHP podczas spawania i zgrzewania tworzyw

BHP podczas spawania i zgrzewania tworzyw

Bezpieczne spawanie i zgrzewanie tworzyw sztucznych to kluczowy element ochrony zdrowia i życia pracowników. Procesy te, choć powszechne, wiążą się z ryzykiem termicznym, emisją szkodliwych substancji oraz zagrożeniami mechanicznymi i elektrycznymi. Przestrzeganie zasad BHP, odpowiednie szkolenia oraz stosowanie środków ochrony indywidualnej minimalizują te niebezpieczeństwa. Inwestycja w bezpieczeństwo pracy to inwestycja w przyszłość.

remove_red_eye 4379 odsłony
Spawanie Lampy Samochodowej - Jak naprawić lampę ?

Spawanie Lampy Samochodowej - Jak naprawić lampę ?

W tym tygodniu wideo poradnik w którym prezentujemy spawanie lampy samochodowej. Dowiecie się jak naprawić elementy lamp samochodowych.

remove_red_eye 33276 odsłony

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.
Ładowanie...