- Zestaw
Żywica do klejenia zderzaków ATK PU16
- Specjalna żywica do naprawy plastiku w motoryzacji.
- Elastyczna spoina ugina się razem z naprawianym elementem.
- Gęsta pasta umożliwia pracę w pionie bez spływania.
- Szybkie utwardzanie pozwala na szlifowanie już po 35 minutach.
- Zapewnia połączenie o wysokiej wytrzymałości i elastyczności,
- Idealna do odtwarzania urwanych uchwytów i mocowań.
- ATK – ponad 35 lat doświadczenia w produkcji klejów dla motoryzacji.





Dodaj jeszcze:
Żywica do zderzaków ATK PU16
ATK PU16 to specjalistyczna żywica poliuretanowa stworzona z myślą o profesjonalnych naprawach w branży motoryzacyjnej. Jej unikalna, elastyczna formuła zapewnia niezwykle trwałe połączenie, które pracuje razem ze zderzakiem, zapobiegając ponownym pęknięciom. To idealne rozwiązanie dla warsztatów ceniących sobie szybkość, niezawodność i najwyższą jakość napraw.
Sprawdź inne:
Główne materiały klejone przez żywicę do klejenia plastiku ATK PU16:
- PP/EPDM, PP+T20, PP+T40 (wymagany podkład ATK 822)
- TPO, TPE (wymagany podkład ATK 822)
- PUR, PU, RIM (np. zderzaki w starszych modelach)
- ABS, PC/PBT (np. atrapy, uchwyty lamp)
- Tworzywa niespawalne (np. P/E, PPE+PA w autach francuskich)
Materiały dodatkowe:
- Kompozyty (GFK, CFRP)
- Metale (po odpowiednim przygotowaniu)
- Drewno
Podłoża nie zalecane:
- Polietylen (PE), Poliacetal (POM), Teflon (PTFE)
- Gumy silikonowe
- Szkło bez odpowiedniego przygotowania powierzchni
Charakterystyka materiału-podłoża:
- Zderzak samochodowy: To element karoserii, najczęściej wykonany z elastycznych tworzyw sztucznych, takich jak PP/EPDM czy PUR. Jego głównym zadaniem jest absorbowanie energii podczas niewielkich kolizji, dlatego materiał naprawczy musi być równie elastyczny.
- Tworzywa sztuczne (PP, TPO, PUR): To grupa polimerów szeroko stosowana w motoryzacji ze względu na niską wagę, odporność na uderzenia i łatwość formowania. Skuteczne klejenie plastiku żywicą wymaga specjalistycznych produktów, które chemicznie łączą się z ich niskoenergetyczną powierzchnią.
Zastosowanie żywicy do zderzaków ATK PU16:
- Naprawa pęknięć przelotowych i powierzchniowych w zderzakach.
- Odtwarzanie i wzmacnianie urwanych uchwytów, zaczepów i mocowań lamp.
- Wypełnianie ubytków i głębokich rys powstałych w wyniku otarć.
- Klejenie i naprawa innych elementów motoryzacyjnych, jak spoilery, listwy boczne czy obudowy lusterek.
- Wzmacnianie osłabionych konstrukcji z tworzyw sztucznych od wewnętrznej strony.
- Zalewanie otworów montażowych, np. po czujnikach parkowania.
Ograniczenia w stosowaniu:
- Nie stosuj do łączenia elementów konstrukcyjnych podwozia.
- Produkt nie jest przeznaczony do klejenia zbiorników paliwa wykonanych z PEHD.
- Unikaj stosowania na powierzchniach silikonowych i teflonowych (PTFE).
- Nie używaj jako szpachli wykończeniowej pod lakier – do tego służą dedykowane szpachlówki poliestrowe.
Zalety i cechy żywicy do klejenia zderzaków ATK PU16:
- Elastyczność: W przeciwieństwie do sztywnych żywic epoksydowych, ta żywica poliuretanowa ugina się wraz ze zderzakiem, zapobiegając pękaniu spoiny.
- Wytrzymałość: Tworzy połączenie mocniejsze niż spawanie, odporne na drgania, uderzenia i zmienne warunki atmosferyczne.
- Wszechstronność: To nie tylko żywica do zderzaków, ale także skuteczna żywica do naprawy plastiku w innych elementach, jak lampy czy owiewki.
- Szybkość: Możliwość obróbki mechanicznej już po 35 minutach znacząco przyspiesza cały proces naprawy.
- Wygoda: Gęsta pasta pozwala na pracę w pionie i odtwarzanie brakujących fragmentów bez użycia form.
Wskazówki eksperta:
- Zawsze stosuj podkład ATK 822 na tworzywa z grupy poliolefin (PP, TPO, TPE), aby uzyskać maksymalną przyczepność.
- Przed nałożeniem żywicy, sfazuj krawędzie pęknięcia, aby zwiększyć powierzchnię klejenia i wytrzymałość spoiny.
- Do wzmocnienia długich pęknięć od wewnętrznej strony zderzaka użyj siatki wzmacniającej, wtapiając ją w pierwszą warstwę żywicy.
- Pamiętaj, że żywice epoksydowe są zbyt sztywne do naprawy zderzaków – zawsze wybieraj elastyczne produkty poliuretanowe.
Instrukcja obsługi żywicy do klejenia zderzaków ATK PU16:
- Przygotowanie powierzchni: Dokładnie oczyść i odtłuść pęknięty obszar odtłuszczaczem IPA. Zmatuj powierzchnię wzdłuż pęknięcia (ok. 2-3 cm z każdej strony) papierem ściernym o gradacji 80-120.
- Fazowanie: Zrób niewielkie wgłębienie (fazę) wzdłuż linii pęknięcia od zewnętrznej strony, aby żywica mogła wypełnić szczelinę.
- Aplikacja podkładu: Na przygotowaną powierzchnię (jeśli to PP, TPO, TPE) nanieś cienką warstwę podkładu ATK 822 i odczekaj ok. 15-20 minut.
- Mieszanie żywicy: Załóż kartusz ATK PU16 do wyciskacza i zamocuj mikser. Wyciśnij niewielką ilość produktu, aby upewnić się, że oba składniki płyną równomiernie.
- Aplikacja: Nałóż żywicę od wewnętrznej strony zderzaka, wcierając ją w powierzchnię. W razie potrzeby zatop w niej siatkę wzmacniającą i przykryj kolejną warstwą żywicy.
- Wypełnienie szczeliny: Wypełnij przygotowaną wcześniej fazę od zewnętrznej strony zderzaka, lekko nadkładając materiał.
- Utwardzanie: Pozostaw element do wstępnego utwardzenia na ok. 35 minut. Po tym czasie nadmiar żywicy można zeszlifować. Pełna wytrzymałość po 12 godzinach.

Dane techniczne:
- Baza: modyfikowany poliuretan + MDI
- Kolor: czarny
- Opakowanie: 50 ml
- Mikser statyczny: minimum 16 elementów (zalecanie 24 elementy) i brak możliwości mieszania ręcznego
- Proporcje mieszania: 1:1 objętościowo
- Proporcje wagowe: 0,9g składnik A + 1g składnik B.
- Ciężar właściwy: 1,1 g/cm3.
- Zalecana szczelina klejenia: min. 0,2 mm.
- Zakres temperatur: -30 do +100 °C
- Twardość: 80D
- Wydłużenie: 20%
- Wytrzymałość na ścinanie: do 23 N/mm2.
- Okres ważności: 9 miesięcy (w nie otwartym opakowaniu)
- Temperatura przechowywania: do + 22 °C.
odpowiedź specjalisty:
Nie zalecamy. Żywice epoksydowe są zbyt sztywne i kruche, przez co pękają i odspajają się od elastycznego plastiku zderzaka. Do tego celu przeznaczona jest elastyczna żywica poliuretanowa ATK PU16.
odpowiedź specjalisty:
Do elastycznych elementów jak zderzaki najlepsza będzie żywica do klejenia plastiku na bazie poliuretanu, np. ATK PU16.
odpowiedź specjalisty:
Tak, po pełnym utwardzeniu i przeszlifowaniu powierzchni, naprawione miejsce można szpachlować szpachlówką wykończeniową i lakierować standardowymi systemami lakierniczymi.













