Zabudowy samochodów dostawczych - klejenie i naprawa najczęstszych przypadków

W zabudowach samochodów dostawczych, busów, chłodni-izoterm i mniejszych samochodach typu pickup występują powtarzające się łączenia materiałów, które nie mogą zostać wykonane innymi sposobami jak klejenie. Poniżej omawiamy najczęstsze połączenia w takich pojazdach. Wskażemy również jak je wykonać przy pomocy odpowiednich narzędzi. Dla osób indywidualnych chcących samemu coś przerobić także znajdą informacje.

Zabudowa aut dostawczych , czyli izoterm i zabudowy chłodnicze w naczepach i kontenerach oraz wszelkiego rodzaju pojazdów specjalnych włącznie z autami karetek, wozów strażackich, służb miejskich, furgonów wodociągowych, samochodów ciężarowych i naprawczych. Klejenia w tych pojazdach powtarzają się a dobór klei jest dość prosty.

Zacznijmy od klejenia całej konstrukcji, czyli przyklejenie paneli izotermicznych lub paneli kompozytowych jednolitych, płyt "honey comb" stanowiących konstrukcję, lub mającą przenosić siły.

Tego typu klejenie wykonujemy Acralock SA 10-15 BLK lub w przypadku laminatów stosujemy także Acralock GB 10-10 ze względu na większą rozszerzalność. Tutaj warto wspomnieć: producenci najczęściej stosują kleje poliuretanowe jednak problem z nimi jest taki, iż nie przenoszą one w całości sił a po czasie deformują się na, tyle iż cała konstrukcja jest powyginana i osłabiona.

Można to zauważyć po 1-2 latach w samochodach, które są powyginane-pofalowane.  Właśnie temu zapobiegają kleje Acralrock SA 10-15 i GB 10-10.

To samo tyczy się wzmocnień

  • listw przypodłogowych,
  • słupków burtowych
  • profili burtowych aluminiowych, zakończeniowych oraz podłogowych
  • listew mocujących ładunek
  • mocowania ścian grodziowych.


Zawsze tego typu połączenia jeżeli nawet technologia zaleca wkręty (co jest rzadkością) stosujemy dodatkowo klej dla rozprowadzenia sił.

Naprawa podłogi w naczepie

Gdy chcemy wyłożyć podłogi sklejką, używamy ATK 812 liniowo lub jeżeli naszą podłogę mamy gładką najlepiej przykleić po całości masą ATK PU 021.  W przypadku połączenia płyty aluminiowej/stalowej stosujemy SA 10-15 BLK uprzednio szlifując powierzchnię i odtłuszczając AP1. Tam samo postępuj w przypadku klejenia blachy na podłogę samochodu. Taka podłoga dodatkowo służy jako usztywnienie i wzmocnienie całości.

Uszczelki, zawiasy w drzwiach izoterm

Ostatnim etapem są elementy drzwi do izoterm/chłodniczych i metalowych oraz laminatu. Tutaj najczęstszym klejeniem są uszczelki gumowe w drzwiach i przegrodach. Zastosuj w tym przypadku ATK FIX 06/01. gdy chcemy kleić kawałek; po całości preferowanym produktem będzie ATK 901 z primerem do metalu. Wtedy mamy klej  elastyczny i czas na docisk, bo jest to klej kontaktowy.

Kolejną rzeczą jest wstawienie płyty z laminatu w ramę aluminiową lub stalową.  Tego typu połączenie wkleimy z klejem GB 10-10 ze względu na dużą rozszerzalność lub 10-15WHT jeżeli chcemy od razu wypływkę zastosować jako fugę, by nie musieć nakładać silikonów (jeżeli masz stal nierdzewną lub ocynk użyj wytrawiacza AP-1).

I chyba ostatnim w drzwiach to wklejanie zawiasów, prócz przykręcenia powinno się łączyć z klejem dla rozłożenia sił i wtedy warto stosować kleje SA 1-15 lub EP61.

Naprawa w zabudowie busów

Jeżeli chodzi ci o zabudowę busa z kompozytu patrz akapit wcześniej - tam omówiliśmy wszystko. 

W zabudowach busów i popularnych dostawczaków oraz  w sytuacji gdzie następuje przerabianie busów najczęstszymi pracami jest wklejanie izolacji z xps, czyli styroduru lub nowszych płyt czyli PIR. Po docięciu mocujemy je na  klej ATK 812. Klejem tym także przyklejamy późniejsze płyty drewniane, sklejki czy ściany kompozytowe lub blaszane  (nawet jeżeli całość przykręcamy do ramy/wsporników/szyny ściennych), ponieważ sam klej spełnia także rolę uszczelniacza po całości. Wyjątkiem jest jeżeli blacha aluminiowa czy stalowa nie będzie w ogóle przykręcana wtedy trzeba użyć mocniejszego kleju Acralock sa 10-15 BLK lub dla płyt kompozytowych biała wersja  10-15 WHT.

Warto nałożyć więcej tak, aby po dociśnięciu (z tego co wyszło) zrobić od razu fugę, która zadziała jako uszczelnienie i podniesie efekt wizualny bez późniejszych dodatkowych prac wykończeniowych zamiast użycia silikonu.

Okno dachowe - czyli włazy i świetliki w samochodach

Wklejanie świetlików od góry najczęściej z ramy aluminiowej mocującej później świetliki. Tego typu połączenia wykonujemy klejem ATK 812 - klejąc i doszczelniając lub stosując klej GB 10-10; jeżeli dodatkowo będziemy skręcać na śruby każdy otwór i śrubę nałóżmy 812 do doszczelnienia nawet jeżeli wkręty mają uszczelkę gumową.

Listwa przypodłogowa w izotermach

Przyklejanie podłogi ze sklejki lub "wiórówki" wykonujemy także ATK 812. Wyjątek stanowi sytuacja gdy będziesz stosował zamiast sklejki podłogowej - antypoślizgową gumę, wtedy zastosuj ATK 901.

Powyższe kleje stosujemy także przy naprawach bieżących i przeglądach i wymianach części zużywających się.

Zabudowy gastronomiczne samochodów

W tego typu zabudowach mamy najczęściej wklejanie izolacji omówione powyżej, ale także wklejanie profili aluminiowych np. przesuwania szyb, jako różnego rodzaju zaczepy, i wsporniki do późniejszych mocowań elementów szafek okapów itp. To wszystko mocujemy na klej SA 10-15 pamiętając o tym że jeżeli jest stal nierdzewna 304, a zwłaszcza 316 wysokopołyskowa lub ocynk stosujemy wytrawiacz do metalu AP1 lub klej SA 1-15 + AP1 (kwestia tylko szczeliny).

Zabudowa paki typu pickup

W przypadku pickupa najczęstszym klejeniem jest mata antypoślizgowa gumowa i zabezpieczająca lakier na podłodze i burtach. W takim przypadku całość kleimy ATK 901 z primerem do metalu przyklejając po całości gumę. Dodatkowo można całość dookoła zabezpieczyć przed wnikaniem wody/wilgoci klejem zalewowym ATK PU9 uprzednio stosując podkład na gumę ATK 10.

Drugim przypadkiem jest przyklejenie na podłogę płyt metalowych np. w formie blachy aluminiowej lub ocynkowanej. Wówczas  kleimy tak jak wcześniej wspomniane aluminium, klejem Acrlaock SA 10-15 a do ocynku  użyj SA 1-15  chyba, że potrzebujesz na całość więcej niż 15 min. to wtedy weź EP61 i masz godzinę na nałożenie i spasowanie wszystkiego.

Jeżeli pickupa będziesz chciał przerobić do spania itp. wtedy stosujesz się do zabudowy busów, które omówiliśmy powyżej.

Gdy nitujesz czy skręcasz jakiekolwiek zawiasy, mocowania itp. pamiętaj, aby przykleić je na klej EP61 i wtedy zanitować takie połączenie. Rozłoży siłę na całej powierzchni, a nie tylko punktowo.

W każdym z powyższych samochodów występuje przyklejanie różnych owiewek czy lotek. Tego typu połączenia wykonujemy klejem sa 10-15 lub GB 10-10 zwłaszcza jeżeli całość przyklejamy do ramy lub wspornikach metalowych w przypadku jeżeli później przyklejamy do nadwozia to wybierzmy GB 10-10.

płyta-sandwich

pianki-w-płytach-sandwich

Inne tematy:


Klejenie podłogi w samochodzie zamiast spawania

Jeżeli nie posiadasz spawarki a masz elementy ze stali nierdzewnej i aluminium i chcesz przykleić np. do ramy stalowej, zastosuj klej Acralock SA 10-15.

Masz jakieś pytanie odnośnie zabudowy pojazdów i stosowania odpowiednich produktów do naprawy ? Skontaktuj się z nami.

Polecane wpisy

Jak stosować i jaki klej do gwintów wybrać ?

Jak stosować i jaki klej do gwintów wybrać ?

Szczegółowe omówienie klejów do połączeń gwintowych oraz uszczelnień.

remove_red_eye 11357 odsłony
Mocowanie tabliczek znamionowych i tablic informacyjnych

Mocowanie tabliczek znamionowych i tablic informacyjnych

Mocowanie tabliczek znamionowych i informacyjnych. Sprawdź najpopularniejsze sposoby montażu.

remove_red_eye 9809 odsłony
Klejenie i montaż odbojnic

Klejenie i montaż odbojnic

Montaż odbojnic przemysłowych i nie tylko. Sprawdź jaki klej zastosować ze względu na różny materiał, z którego są wykonane.

remove_red_eye 6562 odsłony
Ładowanie...