Kleje i uszczelniacze w naprawie łodzi, jachtów, żaglówek, kajaków i motorówek.

Dzisiaj zajmiemy się przeglądem najczęściej występujących napraw w różnego rodzaju łodziach, jachtach, jednostkach marynistycznych, w których najczęściej jesteśmy zmuszeni zastosować klej szkutniczy (marynistyczny) lub doszczelnienie elementów. Przyjrzymy się bliżej poszczególnym przypadkom z życia.

W statkach pływających mamy kilka pojawiających się elementów do naprawy i są nimi:

1. Wklejanie okien, luków i bulai.

2. Mocowanie knagi, okuć i innego osprzętu jachtowego.

3. Naprawa pojemników na paliwo i wodę.

4. Pęknięcia baldachimów, zasłon itp. wykonywanych najczęściej z pvc.

5. Przyklejanie korka, odbojników, mat antypoślizgowych i innych gumowych elementów.

6. Mały sprzęt pływający - kajaki z polietylenu, rowerki wodne.

7. Kleje stosowane w produkcji.

8. Naprawa pękniętych laminatów.

1. Wklejanie okien, luków i bulaji.

W przypadku wklejanie okien mamy dwa materiały:

  • szyby z tworzywa – najczęściej wykonane z PMMA bezpośrednio do laminatu lub profili aluminiowych / nierdzewnych.
  • okna jachtowe, luki, bulaje już osadzone w ramie do kompozytu.

Wówczas używamy kleju SA 10-15 WHT zachowując kolor biały lub jeżeli kolor kleju nie ma znaczenia GB 10-10 (metale odtłuszczamy AP1) a w przypadku jeżeli połączenie ma być demontowalne poprzez późniejsze rozcięcie wybieramy ATK 812 z primerem P200. W przypadku serii SA lub GB nie ma potrzeby stosowania primerów i podkładów na te materiały oraz czas wiązania to tylko 6 godzin, po których możemy użytkować elementy.

bulaje-i-okna-łodzi

2. Mocowanie knagi, okuć i innego osprzętu jachtowego.

Wszelkie połączenia potrzebujące najwyższej wytrzymałość i oczywiście szczelności zawsze stosujemy Acralock SA 10-15 WHT, biały lub SA 1-15 jeżeli kolor nie ma znaczenia. Przy stali nierdzewnej potrzebujemy specjalny odtłuszczacz AP1. W przypadku gdy mamy tylko do doszczelnienia element, np. aby niwelować dostęp wody lub elementy o mały obciążeniu wtedy w zupełności wystarczy ATK 812 – co ważne nie zawiera silikonów i poliuretanów dlatego nie niszczy powierzchni i nie wchodzi w reakcje jak silikon. Jest to doskonały uszczelniacz do łodzi do różnych elementów. Dodatkowo jest odporny na bezpośrednie światło UV.

knagi-i-okucia-łodzi

3. Naprawa pojemników na paliwo i wodę.

Pojemniki na paliwo czy wodę pitną wykonywane są z kilku materiałów i w zależności od tego dobieramy klej.

  • Pojemniki stalowe lub aluminiowe – używamy tzw. płynnych metali typu KEMISKIT AL21 lub FE21 przy dziurach kilku centymetrowych i większych stosujemy siatkę metalową jako wzmocnienie oraz rusztowanie dla niezwiązanego kleju lub przyklejamy kawałek blachy na te powyższe kleje. Oczywiście ma pełną odporność na oleje, smary, benzynę a wersja AL21 atest na wodę pitną

  • Zbiorniki kompozytowe – tutaj najczęściej połączenie włókna szklanego z żywicą epoksydową. Naprawa najczęściej to pęknięcia wzdłużne lub poprzeczne. Frezujemy przez całość oraz nawiercamy na końcach na ¾ ścianki aby pękniecie dalej się nie przemieszczało, następnie zalewamy klejem ATK EP 351 lub w pozycji pionowych przyklejamy wzmocnienie z laminatu.

  • Zbiorniki polietylenowe do wody i paliw ze względu na to tworzywo zalecamy zaopatrzenie się w spawarkę do plastiku typu AT4000 i zespawać elementy spoiwem PE-S lub PEHD jest to najszybszy i najpewniejszy sposób; jednak w miejscach trudnodostępnych lub z innych przyczyn można uznać jedyny klej do PE czyli Acralock PP 1-02 przy tej technologi musimy nakleić element wzmacniający np. blachę lub inne  tworzywo, gdyż jest to typowy klej i nie stosujemy go jako samonośnej masy.

zbiorniki-na-wodę-do-łodzi

4. Pęknięcia baldachimów, zasłon itp. wykonywanych najczęściej z pvc.

Naprawa różnego rodzaju osłon, daszków do łodzi, baldachimów i podobnych zabezpieczeń przeciw wiatrowych i przeciwsłonecznych sprowadza się w większość do elastycznego materiału PVC tzw. plandekowy -cienki i jednocześnie mocny materiał wzmocniony siatką z włókna szklanego lub bez wzmocnień przeźroczysty na wszelkiego rodzaju okna. 

Możemy tutaj użyć zgrzewarki AT4000 – jeżeli już spawaliśmy zbiornik jak powyżej lub kleju B170 a w przypadku szybkich napraw (nawet w wodzie) ATK 812 w kolorze białym.

Wyjątek stanowi naprawa przeźroczystych pvc gdzie pęknięcia z racji estetyki wykonujemy klej ATK UV14 lub PU CLEAR naklejając łatkę.

daszek-do-łodzi-baldachim

5. Przyklejanie korka, odbojników, mat antypoślizgowych i innych gumowych elementów.

Wszelkie elementy gumowe łączymy na klej ATK 901 czy to uszczelki, maty anty poślizgowe, wykładziny do łodzi itp. Wyjątkiem są elementy odbojników, czy uszczelek nieprzylegających dobrze lub zawierających dodatki silikonowe wtedy najlepszym wyborem jest ATK 663.

Drugą najczęstszą naprawą jest przyklejanie mat z korka do tego typu klejenia używamy ATK PU 021. którym możemy od razu wypoziomować spady, zagłębienia itp.

odbojnice-i-maty-gumowe-do-jachtów

6. Mały sprzęt pływający - kajaki z polietylenu, rowerki wodne.

W małym sprzęcie pływającym są popularne 2-3 materiały, czyli:

  • polietylen – głównie kajaki – najlepszym sposobem jest spawanie np. spawarka AT951 lub AT4000
  • laminaty z włóknem szklanym – rowerki wodne i wszystkie inne pływające obiekty
  • blacha aluminiowa – łodzie wędkarskie – przy przetarciach i niewielkich dziurach stosujemy AL21 a duże naprawy poprzez wklejeni blachy na EP61 lub SA 10-15.

mały-sprzęt-wodno-pływający

7. Klej stosowane do łodzi i jachtów w produkcji.

W produkcji używamy jeszcze jednego kleju, który nie został powyżej opisany. Jest to Acralock SA 10-70 HV. Jest to specjalistyczne klej marynistyczny, którym łączymy całe pokłady z laminatu, skorupy wzmocnienia i usztywnienia ścian grodziowych i łączenie mostków do konstrukcji. Jest to produkt, który może kleić ze szczeliną 0,5mm i aż 5cm ! Bez wpływu na spoinę, dlatego nierówne i słabo spasowane elementy skorupy, pokładu i wzmocnień można kleić jednym klejem.

klej-szkutniczy-dla-marynistyki-acralock-10-70

8. Naprawa łodzi - z pękniętych laminatów.

Dziury i pęknięcia zalewamy albo klejem ATK EP 351 jeżeli są nie duże, przy większych możemy zalać lub zaszpachlować jedną z wersji ATK PU 021 a jeżeli chcemy od razu wzmocnić to miejsce to poprzez przyklejenie wzmocnienia od wewnątrz, lub zewnątrz  na klej SA 1-15.

Miejsca delaminacji naprawiamy poprzez wpuszczenie kleju EP 351 i ściśnięcie całości na czas wiązania. 

Przygotowanie powierzchni:

- powierzchnie zawsze powinny być odtłuszczone alkoholem ipa lub w części materiałów acetonem jednak nigdy nie benzyną

- w przypadku Acralocka powierzchnię ze stali nierdzewnej i aluminium odtłuszczamy AP1.

- do klei ATK 812 na powierzchnie tworzyw i metali nakładamy podkład ATK P200.

uszkodzona-łódź-z-laminatu

Znalazłeś inny przypadek, w którym niezbędne są profesjonalne kleje szkutnicze ?

Potrzebujesz inny klej do naprawy łodzi lub jachtu ?

Zostaw komentarz !

Powiązane produkty

Klej do pet-pmma-pc ATK UV14

Idealnie przeźroczysty klej do każdego rodzaju tworzywa PET Skleisz: PETG/PET-G i PET A w formie cienkich folii, butelek czy ciętego z płyty. Klejenie już w 5 sekund! Opakowanie 50 ml i większe
>
104,55 zł
remove_red_eye info
There are not enough products in stock
Zobacz

Klej elastyczny ATK 812 biały

Klej polimerowy o wysokiej elastyczności Kolor: biały Do doszczelniania lub klejenia metali, tworzyw, ceramiki, betonu, szkła itd. Wodoodporny Można kleić pionowo ze względu na wysoką gęstość Odporność na warunki atmosferyczne
>
55,35 zł
remove_red_eye info
There are not enough products in stock
Zobacz
  • Zestaw

Klej epoksydowy do kompozytów ATK EP 351

Klej epoksydowy do kompozytów dla cienkich warstw Długi 30-minutowy czas na nałożenie. Zalecany do powierzchni spasowanych do 0,1-0,2 mm szczeliny. Kolor: przezroczysty Opakowanie: 50 ml Wykorzystuj do klejenia i zalewania
>
141,67 zł
remove_red_eye info
There are not enough products in stock
Zobacz

Klej poliuretanowy dwuskładnikowy PUR ATK 021

Klej poliuretanowy dwuskładnikowy PUR do ręcznego mieszania w formie lejącej lub gęstej do wyboru. Do klejenia i zalewania różnych materiałów od metali i tworzyw do styropianu, szkła i drewna.
>
110,70 zł
remove_red_eye info
There are not enough products in stock
Zobacz

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz