Kleje i uszczelniacze w naprawie łodzi, jachtów, żaglówek, kajaków i motorówek.

Dzisiaj zajmiemy się przeglądem najczęściej występujących napraw w różnego rodzaju łodziach, jachtach, jednostkach marynistycznych, w których najczęściej jesteśmy zmuszeni zastosować klej szkutniczy (marynistyczny) lub doszczelnienie elementów. Przyjrzymy się bliżej poszczególnym przypadkom z życia podczas naprawy łódek. Wśród produktów znajdą się jednoskładnikowe kleje montażowe do łodzi ale też dwuskładnikowe profesjonalne kleje do naprawy jachtów i łodzi.

W statkach pływających mamy kilka pojawiających się elementów do naprawy i są nimi:

1. Wklejanie okien, luków i bulai.

2. Mocowanie knagi, okuć i innego osprzętu jachtowego.

3. Naprawa pojemników na paliwo i wodę.

4. Pęknięcia baldachimów, zasłon itp. wykonywanych najczęściej z pvc.

5. Przyklejanie korka, odbojników, mat antypoślizgowych i innych gumowych elementów.

6. Mały sprzęt pływający - kajaki z polietylenu, rowerki wodne.

7. Kleje stosowane w produkcji.

8. Naprawa pękniętych laminatów.

1. Wklejanie okien, luków i bulaji jachtowych.

W przypadku wklejanie okien mamy dwa materiały:

  • szyby z tworzywa – najczęściej wykonane z PMMA bezpośrednio do laminatu lub profili aluminiowych / nierdzewnych.
  • okna jachtowe, luki, bulaje już osadzone w ramie do kompozytu.

Wówczas używamy kleju SA 10-15 WHT zachowując kolor biały lub jeżeli kolor kleju nie ma znaczenia GB 10-10 (metale odtłuszczamy AP1) a w przypadku jeżeli połączenie ma być demontowalne poprzez późniejsze rozcięcie wybieramy ATK 812 z primerem P200. W przypadku serii SA lub GB nie ma potrzeby stosowania primerów i podkładów na te materiały oraz czas wiązania to tylko 6 godzin, po których możemy użytkować elementy.

bulaje-i-okna-łodzi

2. Mocowanie knagi, okuć i innego osprzętu jachtowego.

Wszelkie połączenia potrzebujące najwyższej wytrzymałość i oczywiście szczelności zawsze stosujemy Acralock SA 10-15 WHT, biały lub SA 1-15 jeżeli kolor nie ma znaczenia. Przy stali nierdzewnej potrzebujemy specjalny odtłuszczacz AP1. W przypadku gdy mamy tylko do doszczelnienia element, np. aby niwelować dostęp wody lub elementy o mały obciążeniu wtedy w zupełności wystarczy ATK 812 – co ważne nie zawiera silikonów i poliuretanów dlatego nie niszczy powierzchni i nie wchodzi w reakcje jak silikon. Jest to doskonały uszczelniacz do łodzi do różnych elementów. Dodatkowo jest odporny na bezpośrednie światło UV.

knagi-i-okucia-łodzi

3. Naprawa pojemników na paliwo i wodę.

Pojemniki na paliwo czy wodę pitną wykonywane są z kilku materiałów i w zależności od tego dobieramy klej.

  • Pojemniki stalowe lub aluminiowe – używamy tzw. płynnych metali typu KEMISKIT AL21 lub FE21 przy dziurach kilku centymetrowych i większych stosujemy siatkę metalową jako wzmocnienie oraz rusztowanie dla niezwiązanego kleju lub przyklejamy kawałek blachy na te powyższe kleje. Oczywiście ma pełną odporność na oleje, smary, benzynę a wersja AL21 atest na wodę pitną

  • Zbiorniki kompozytowe – tutaj najczęściej połączenie włókna szklanego z żywicą epoksydową. Naprawa najczęściej to pęknięcia wzdłużne lub poprzeczne. Frezujemy przez całość oraz nawiercamy na końcach na ¾ ścianki aby pękniecie dalej się nie przemieszczało, następnie zalewamy klejem ATK EP 351 lub w pozycji pionowych przyklejamy wzmocnienie z laminatu.

  • Zbiorniki polietylenowe do wody i paliw ze względu na to tworzywo zalecamy zaopatrzenie się w spawarkę do plastiku typu AT4000 i zespawać elementy spoiwem PE-S lub PEHD jest to najszybszy i najpewniejszy sposób; jednak w miejscach trudnodostępnych lub z innych przyczyn można uznać jedyny klej do PE czyli Acralock PP 1-02 przy tej technologi musimy nakleić element wzmacniający np. blachę lub inne  tworzywo, gdyż jest to typowy klej i nie stosujemy go jako samonośnej masy.

zbiorniki-na-wodę-do-łodzi

4. Pęknięcia baldachimów, zasłon itp. wykonywanych najczęściej z pvc.

Naprawa różnego rodzaju osłon, daszków do łodzi, baldachimów i podobnych zabezpieczeń przeciw wiatrowych i przeciwsłonecznych sprowadza się w większość do elastycznego materiału PVC tzw. plandekowy -cienki i jednocześnie mocny materiał wzmocniony siatką z włókna szklanego lub bez wzmocnień przeźroczysty na wszelkiego rodzaju okna. 

Możemy tutaj użyć zgrzewarki AT4000 – jeżeli już spawaliśmy zbiornik jak powyżej lub kleju B170 a w przypadku szybkich napraw (nawet w wodzie) ATK 812 w kolorze białym.

Wyjątek stanowi naprawa przeźroczystych pvc gdzie pęknięcia z racji estetyki wykonujemy klej ATK UV14 lub PU CLEAR naklejając łatkę.

daszek-do-łodzi-baldachim

5. Przyklejanie korka, odbojników, mat antypoślizgowych i innych gumowych elementów.

Wszelkie elementy gumowe łączymy na klej ATK 901 czy to uszczelki, maty anty poślizgowe, itp. Wyjątkiem są odbojnice do łodzi czy uszczelki nieprzylegające dobrze lub zawierające dodatki silikonowe - wtedy najlepszym wyborem jest ATK 663.

Drugą najczęstszą naprawą jest przyklejanie mat z korka do tego typu klejenia używamy ATK PU 021. którym możemy od razu wypoziomować spady, zagłębienia itp.

odbojnice-i-maty-gumowe-do-jachtów

6. Mały sprzęt pływający oraz akcesoria do sportów wodnych

W małym sprzęcie pływającym są popularne 2-3 materiały, czyli:

  • POLIETYLEN– głównie naprawa kajaka – najlepszym sposobem jest spawanie np. spawarka AT951 lub AT4000
  • LAMINATY z włóknem szklanym – rowerki wodne, kajaki kompozytowe, motorówki i wszystkie inne pływające obiekty.
  • BLACHA aluminiowa – łodzie wędkarskie – przy przetarciach i niewielkich dziurach stosujemy AL21 a duże naprawy poprzez wklejeni blachy na EP61 lub SA 10-15.
  • PVC - kajaki dmuchane i pontony i sprzęt pływający, dmuchane rowery wodne, np. stosuj produkt ATK B170-2K
  • HYPALON - głownie pontony - do naprawy stosuj ATK NEO-HYP

mały-sprzęt-wodno-pływający

7. Klej stosowane do łodzi i jachtów w produkcji.

W produkcji używamy jeszcze jednego kleju, który nie został powyżej opisany. Jest to Acralock SA 10-70 HV. Jest to specjalistyczne klej marynistyczny, którym łączymy całe pokłady z laminatu, skorupy wzmocnienia i usztywnienia ścian grodziowych i łączenie mostków do konstrukcji. Jest to produkt, który może kleić ze szczeliną 0,5mm i aż 5cm ! Bez wpływu na spoinę, dlatego nierówne i słabo spasowane elementy skorupy, pokładu i wzmocnień można kleić jednym klejem.

klej-szkutniczy-dla-marynistyki-acralock-10-70

8. Naprawa łodzi - z pękniętych laminatów.

Dziury i pęknięcia zalewamy albo klejem ATK EP 351 jeżeli są nie duże, przy większych możemy zalać lub zaszpachlować jedną z wersji ATK PU 021 a jeżeli chcemy od razu wzmocnić to miejsce to poprzez przyklejenie wzmocnienia od wewnątrz, lub zewnątrz  na klej SA 1-15. Tak samo naprawiamy np.  kajak z laminatu.

Miejsca delaminacji naprawiamy poprzez wpuszczenie kleju EP 351 i ściśnięcie całości na czas wiązania. 

Przygotowanie powierzchni:

- powierzchnie zawsze powinny być odtłuszczone alkoholem ipa lub w części materiałów acetonem jednak nigdy nie benzyną

- w przypadku Acralocka powierzchnię ze stali nierdzewnej i aluminium odtłuszczamy AP1.

- do klei ATK 812 na powierzchnie tworzyw i metali nakładamy podkład ATK P200.

uszkodzona-łódź-z-laminatu

9. Klej do wykładzin w łodziach musimy dobrać odpowiednio do materiału, z którego stworzone są wykładziny jachtowe.

  • Wykładzina winylowa (PVC): 812 lub 021, u800-2k (PRZY SPASOWANYCH POWIERZCHNIACH)
  • Wykładzina welurowa: 021 po całości, 901B, 850
  • Wykładzina polipropylenowa: 021, 901, 812
  • Wykładzina poliamidowa: 021, 901, 812
  • Specjalistyczna podłoga łodzi z pianki EVA: 812 z podkładem 822, 901B, 850

Znalazłeś inny przypadek, w którym niezbędne są profesjonalne kleje szkutnicze ?

Potrzebujesz inny klej do naprawy łodzi lub jachtu ?

Zostaw komentarz !

Polecane wpisy

Jak stosować i jaki klej do gwintów wybrać ?

Jak stosować i jaki klej do gwintów wybrać ?

Szczegółowe omówienie klejów do połączeń gwintowych oraz uszczelnień.

remove_red_eye 12462 odsłony
Mocowanie tabliczek znamionowych i tablic informacyjnych

Mocowanie tabliczek znamionowych i tablic informacyjnych

Mocowanie tabliczek znamionowych i informacyjnych. Sprawdź najpopularniejsze sposoby montażu.

remove_red_eye 10646 odsłony
Klejenie i montaż odbojnic

Klejenie i montaż odbojnic

Montaż odbojnic przemysłowych i nie tylko. Sprawdź jaki klej zastosować ze względu na różny materiał, z którego są wykonane.

remove_red_eye 7340 odsłony
Ładowanie...