Łączenie uchwytów pod czujniki parkowania ze zderzakiem

Wstęp:

Punktem wyjścia przy montażu i klejeniu czujników cofania do zderzaków (zwłaszcza tych z PUR)  jest klejenie. Do wyboru mamy 2 warianty:

  • Wersja z klejem ATK PU16 + podkład ATK 822 – nakładamy klej między powierzchniami + pachwina dookoła.
  • Wersja bez podkładu – Acralock PP 1-02 

Jeśli nie posiadasz powyższych klejów możesz skorzystać z poniższej metody.

Koszt montażu uchwytów czujników parkowania- będzie zdecydowanie niższy.

Montaż czujników parkowania, cofania

Ile razy zdarzyło się kiedy w przypadku małej stłuczki naderwały nam się albo urwały się całkowicie uchwyty czujników parkowania? Albo zostały zamocowane w sposób „nieprofesjonalny” przez poprzedniego fachowca po drobnej kolizji i wymagają poprawki? 

Mocowanie czujników parkowania można zamontować samodzielnie.

Jak przymocować ponownie takie uchwyty, aby było to połączenie trwałe i niezawodne – o tym poniższy krótki poradnik wraz z metodami naprawy.

Oderwany uchwyt czujnika parkingowego

Oderwany uchwyt czujnika cofania w zderzaku Cadillaca XTS z 2019 roku

Obecni producenci zderzaków samochodowych wykorzystują do produkcji uchwytów czujników parkowania materiał, który jest identyczny jak materiał samego zderzaka. Najczęściej jest to bardzo elastyczna mieszanka PP/EPDM z różnego rodzaju dodatkami oraz TPO.

Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że obydwa komponenty wykonane z tego samego tworzywa można w łatwy sposób połączyć metodą wgrzewania jednego materiału w drugi. Proces łączenia wykonywany jest za pomocą gorącej elektrody w postaci szeregu wypustek, która po nagrzaniu do odpowiedniej temperatury jest wsuwana zarówno w uchwyt jak i zderzak aż do przetopienia obydwu elementów. Po wystygnięciu obydwu elementów, połączenie jest trwałe.

Aby odtworzyć taką samą metodę połączenia w warunkach warsztatowych, konieczne jest posiadanie lutownicy grotowej z końcówką stożkową lub okrągłą, której użyjemy jako narzędzia do wgrzewania.

lutownica-grotowa

Lutownica grotowa o mocy 60W z końcówką o kształcie półokrągłym

Proces łączenia uchwytu ze zderzakiem rozpoczynamy od dokładnego wyczyszczenia łączonych powierzchni za pomocą odtłuszczacza lub preparatu IPA. Odczekujemy aż do kompletnego wyschnięcia czyszczonych powierzchni.

Następnie umiejscawiamy wstępnie uchwyt parkingowy w miejscu do tego przeznaczonym. Obrys uchwytu powinien pokryć się z obrysem miejsca na wewnętrznej powierzchni zderzaka. Pozycję uchwytu stabilizujemy poprzez przyklejenie go do zderzaka za pomocą kawałków taśmy aluminiowej.

klejenie-uchwytów-parkowania

Przyklejony uchwyt czujnika parkowania powierzchni zderzaka za pomocą taśmy

Podłączamy lutownicę do zasilania i nagrzewamy jej końcówkę do wartości 380-400 stopni Celsjusza. Podczas wgrzewania uchwytu w powierzchnię zderzaka staramy się dociskać obydwa elementy do siebie palcami, aby stykały się non stop powierzchniami.

Po rozgrzaniu lutownicy „przebijamy” rozgrzaną końcówką obydwa elementy tak, aby jednocześnie nie przebić się na wylot zewnętrznej powierzchni zderzaka.

Wykonywanie-zgrzewów-przelotowych

Wykonywanie zgrzewów przelotowych i kierunek ruchu lutownicą w głąb materiału.

Proces powtarzamy dla wszystkich oryginalnych otworów montażowych. Możemy także wykonać dodatkowe otwory w celu wzmocnienia kompletnego połączenia.

Efekt finalny dla przedstawionego zderzaka przedniego od modelu Cadillac XTS jest przedstawiony na zdjęciu poniżej.

mocowanie-uchwytu-parkowania-do-zderzaka

Wykonane poprawnie mocowanie czujnika parkowania do powierzchni zderzaka

Metodą tą możemy łączyć zarówno elementy typu uchwyty czujników parkowania, wzmocnienia zderzaka, ślizgi i wszystko to co na trwałe łączymy ze zderzakiem z tego samego materiału.

Jeżeli chcemy mieć pewność jeszcze mocniejszego trzymania możemy zalać dziurki klejem ATK PU16.

Jak widzisz naprawa czujników parkowania nie jest taka trudna - w przypadku pytań zamieść komentarz poniżej.

Autor: Adam Dmitriew (@6Nylon)

Polecane wpisy

Klej polimerowy - informacje i zastosowanie

Klej polimerowy - informacje i zastosowanie

Nowoczesne kleje polimerowe takie jak ATK 812 to technologiczna hybryda, która łączy siłę konstrukcyjną z trwałą elastycznością w jednej, niezawodnej spoinie. To rozwiązanie, na które czekał przemysł, pozwalające uprościć procesy i podnieść jakość każdego połączenia. Sprawdź zastosowanie klejów polimerowych w praktyce.

remove_red_eye 91 odsłony
Jaki klej do zabudowy stoisk targowych ?

Jaki klej do zabudowy stoisk targowych ?

Poznaj nowoczesne technologie klejenia, które rewolucjonizują budowę stoisk targowych! Zamiast tradycyjnych wkrętów i nitów, wybierz szybkie, czyste i trwałe rozwiązania, które zapewnią estetykę, wytrzymałość i oszczędność czasu. Z naszym poradnikiem odkryjesz, jak efektywnie wykorzystać różne kleje i taśmy w najtrudniejszych wyzwaniach montażowych.

remove_red_eye 54 odsłony
Klejenie EPDM - kompleksowy poradnik

Klejenie EPDM - kompleksowy poradnik

Profesjonalny poradnik o klejeniu EPDM. Dowiedz się, jak kleić EPDM do betonu, metalu, papy czy styropianu. Odkryj najlepsze kleje do EPDM litego, spienionego (mikrogumy) i membran.

remove_red_eye 363 odsłony
Ładowanie...