Naprawa przyczepy kempingowej - klejenie i uszczelnianie

Kleje i masy uszczelniające do przyczep kempingowych - wstęp

Ze względu, iż na naszych drogach pojawia się coraz więcej pojazdów wypoczynkowych jak kampery, przyczepki kempingowe i inne podobne zabudowy  samochodów osobowych i dostawczych, jest także coraz więcej napraw i przeróbek oraz rzecz jasna samej produkcji. Poniżej opisaliśmy najczęściej pojawiające problemy w naprawie kampera wraz z eksploatacją oraz oczywiście sprawdzone propozycje klejów do zabudowy takich samochodów (kempingi, kampery). Wskażemy jaki klej do naprawy przyczep kempingowych (kamperów) wybrać w odpowiedniej sytuacji.

Artykuł powstał jako wsparcie dla osób planujących remont przyczepy kempingowej oraz jej regeneracji.

Renowacja i naprawa zabudowy kampera

W tego typu przypadkach mamy najczęściej przyklejanie wsporników stalowych i aluminiowych jako części nośne. Nawet jako kratownica wklejamy wszystko na najmocniejszy klej Acralock SA 10-15 pamiętając o zostawieniu min. 0,5 mm kleju tak, aby całość mogła lekko pracować. To samo dotyczy listew aluminiowych w przyczepach kempingowych. Zwłaszcza przy łączeniu dwóch różnych materiałów, jak stal z aluminium. Wyjątek stanowi konstrukcja z belek drewnianych -  wtedy używamy ATK 812 lub PU 021 w formie gęstej.

Wygłuszenie i klejenie izolacji ścian kampera

Jeżeli wygłuszenie wykonujemy z  gumy twardej lub spienionej, (najczęściej EPDM) wtedy do klejenia np. do blachy stosujemy ATK 901. Do samych izolacji z wełny lub styropianu stosujemy produkt w zakażalności czy powierzchnia jest spasowana -  wtedy można użyć ATK U850,  ale zalecanym jest jednak wspomniany już ATK 812 nawet jeżeli styrodur jest obity/powleczony aluminium. Wtedy na wszystkie te panele izotermiczne nakładamy klej liniami co 5-8cm. 

klejenie-ścian-w-kamperze

Naprawa ściany przyczepy kempingowej z laminatu lub płyt pvc 

Przy mocowaniu ściany należy pamiętać, żeby nie używać sztywnego połączenia, ponieważ cała ściana będzie pracować i użycie takiego kleju spowoduje niezamierzone pękanie i rozwarstwianie się samej ściany lub np. drewna jeżeli do takiego wzmocnienia kleimy. Używamy tutaj ATK 812 pamiętając, by w przypadku drewna zastosować podkład do powierzchni chłonnych. Na koniec wszelkiego rodzaju połączenia płyt, podłogi itp. wykończenia ścian - wypełniany i fugujemy ATK 812 koloru białego. To samo dotyczy sytuacji, jeżeli całość ściany jest wykonana z panelu izotermicznego z podkładem aluminium.

Osadzanie szyb, okien i świetlików

Musimy tutaj pamiętać, aby przy takich połączeniach zachować szczególną dokładność, tak aby całość była szczelna. Szyby osadzamy na ATK 812 i są to połączenia szkło + blacha malowana lub szkło + kompozyt. Jednak w przypadku szyb z pleksi, czyli PMMA lub poliwęglanu na taką szybę nanieść primer ATK P200. Kleju nanosimy grubo, tak aby po dociśnięciu z wypływki uformować fugę i 100% doszczelnić całość.

Kilka cennych porad:

  • powierzchnie zawsze należy odtłuścić przed klejeniem np. ipa alkohol izopropylowy (nigdy nie używaj benzyn czy denaturatu – to nie są odtłuszczacze !)
  • w miarę możliwości schropowacenie/przeszlifowanie powierzchni daje jeszcze lepszy efekt
  • każdy klej ma czas wstępnego wiązania i należy w tym czasie tak zamocować klejone  elementy, aby się nie poruszyły
  • jeżeli używasz do mocowania wkrętów, czy nitów także używaj klej, aby powstające siły naprężenia zostały przeniesione przez klej

Klej do szyb i okien przyczepy kempingowej 

Szyby w kempingu najczęściej są wykonane z PMMA, czyli polimetakrylanu metylu (pleksi). Tutaj trzeba rozdzielić uszkodzenia typu pęknięcie i rozwarstwienie się całej szyby. Tę pierwszą naprawę wykonujemy na zasadzie wyfrezowania całego pęknięcia ze szczególnym uwzględnieniem nawiertu na końcu do ¾ ścianki, lub po całości -  jeżeli wykonujemy naprawę z dwóch stron. Żeby nasze pękniecie dalej nie „szło”  zalewamy to klejem Acralock CC 10-12 PHVCLR (gęsty) lub ATK UV 16.

Przy kleju Acralock potrzebny jest wyciskacz, bo to klej dwuskładnikowy przy drugim lampa UV, choć w słoneczny dzień i dobry dostęp światła wystawienie na 1-2h - także załatwi sprawę. Zalecamy jednak stosowanie latarki uv do utwardzania takich klejów, ponieważ mamy pewność i szybkość utwardzania. Tego typu naprawy wykonujemy przy pęknięciu do 20-30 cm. Dłuższe powinno się wykonać albo z dwóch stron, albo poprzez przyklejenie wzmocnienia na te kleje, ze względu, iż sama szyba jest już tak osłabiona, iż samo zalanie może być niewystarczające.

W przypadku rozwarstwienia się szyby po obwodzie z pustką powietrzną po całości lub w jakimś kawałku, w tym wypadku zalecanym klejem jest Acralock SA 10-15 WHT lub BLK. Rzadziej stosujemy  CC 10-12 PHVCLR ze względu na większe ubytki, które powstaną po przeszlifowaniu takiej powierzchni.

Wskazówki:

  • Po frezowaniu pleksi zostanie biały nalot. Nie usuwaj go!  Wzmocnisz połączenie a klej typu CC i UV zrobi tę powierzchnię przeźroczystą.
  • W przypadku naprawy pionowej kleje nakładamy odcinkami 3-5cm i przyklejamy folię np. papierową lub przeźroczystą na taśmę tak, aby wyrównać całą powierzchnię a lekko gęste kleje nie spłynęły nadmiernie
  • Klej 10-12 PHVCLR - ma postać lejącego miodu, opakowanie 50 ml wystarczy na zalanie min 3-5 mb pęknięcia.

Uszczelniacz do szyb, świetlików, wyłazów i drzwi w kamperze

Przechodzimy do najczęstszej  usterki w kempingach, czyli doszczelniania okien, świetlików, wyłazów, przepustów i innych otworów, które są w ścianach i dachach przyczep itd. Najczęściej stosowane środki do uszczelniania przyczep kempingowych do takich wklejeń i doszczelnień stosuje się silikony. Niestety nawet te „dobre” to naprawa na rok może dwa (nawet gdy naprawa jest prawidłowo wykonana) Dlaczego ? Z dwóch względów: tego typu produkty są słabe wytrzymałościowo i zapewniają standardowo 0,8 do 2 Mpa i przy jeździe odkształcają się nadmiernie, w wyniku czego powstają późniejsze przecieki.

Uszczelniacz do kampera - jaki wybrać ?

Jeżeli chcesz zrobić to raz a dobrze, to tego typu prace wykonujemy klejem i jednocześnie i masą uszczelniającą - idealny do przyczep kempingowych. Zastosuj ten uszczelniacz do przyczepy kempingowej wcześniej szlifując powierzchnię, odtłuszczając i jeżeli jest powierzchnia malowana proszkowo lub z tworzywa PMMA lub PC nałóż obowiązkowo primer P200. W innym przypadku sam klej załatwia sprawę.  Odporność na bezpośrednie działanie słońca-czyli UV, wody i zmiany temperatur jest podstawą w tych klejach a w dodatku możemy uzyskać siły do 4 Mpa, czyli dwa razy więcej niż  produkty, które do tej pory stosowałeś.

Na co zwrócić uwagę:

  • przeszlifuj powierzchnię w miarę możliwości nawet papierem o gradacji 300-500 lub włókniną
  • pamiętaj o odtłuszczeniu !
  • taśmy uszczelniające do przyczep kempingowych spotykane na rynku średnio zdają egzamin.

świetliki-w-kamperach

Uszczelki do przyczep kempingowych - drzwi, okna, świetliki

Często, aby osadzić drzwi, wyłazy czy świetliki stosuje się także uszczelki gumowe mające dwie właściwości. Służą jako dodatkowe uszczelnienie oraz jako produkt maskujący mocowania i nie doskonałości laminatu. W takich przypadkach wklejenie nowej powinno odbywać się na zasadzie doszczelnienia właściwego elementu, tak jak opisaliśmy w punkcie  powyżej a później dopiero osadzenie uszczelki (ewentualnie przyklejenie jej jeżeli takie są zalecenia producenta).

Klejenie wykonujemy jeżeli są spasowane powierzchnie. Wykonujemy to szybkim klejem kontaktowym typu ATK FIX (z primerem do gum silikonowych jeżeli taka guma występuje) lub w przypadku jeżeli nie są spasowane albo element ma już swoje lata - całość wypełnij klejem ATK PU9 stosując podkład do gum ATK 10.

Naprawa i wymiana poszycia kampera z laminatu

I ostatnią naprawą  są wszelkiego naprawy poszyć kamperów, czyli ściany przyczepy kempingowej czy naprawy dachu kampera, które są najczęściej wykonane z laminatu z zewnątrz i z PS, PVC od wewnątrz. Naprawa takich uszkodzeń nie jest szczególnie trudna.  Jeżeli są to tylko pęknięcia z drobnym ubytkiem w miejscach nieprzenoszących siły, wtedy wystarczy całość nafrezować i wypełnić białym klejem Acralock 10-15 WHT.

W przypadku większych rys (po 20-30 cm i większe) zalecamy przyklejenie wzmocnienia np. z białej listwy pvc (do kupienia w markecie budowlanym szerokości 2-2,5 cm) i przyklejając na powyższy klej taką listwę możemy ją wkleić od zewnątrz lub od wewnątrz.  Jeżeli mamy dostęp lub na tyle możliwość odgięcia, żeby wpuścić pod spód listwę, taka naprawa powoduje, iż w tym miejscu element jest mocniejszy niż oryginalny.

W przypadku dużych ubytków -  wręcz dziur, stosujemy klej Acralock SA 1-15, lub 10-15 wklejając od spodu płytkę 2-3 cm większą nić średnica ubytku (może być wykonana z tworzywa pvc lub ps, laminatu, a nawet aluminium i wklejamy jako dwie oddzielne dla łatwiejszego manewrowania). Później całość wyrównujemy szpachlą żywiczną lub klejem typu ATK PU16, ATK PU 021. Na końcu całość szlifujemy, wyrównujemy i możemy pomalować.

naprawa-poszycia-kampera

Porady:

Często spotykaną naprawą jest użycie do przyklejenia i wypełnienie  żywicy z włóknem szklanym. O ile do wypełnienia będzie odpowiedni, o tyle do przyklejenia nie. Żywica tego typu do klejenia między powierzchniami średnio się nadaje, ze względu na sztywność i późniejszą możliwość pękania.

Wykładzina do przedsionka przyczepy kempingowej 

Jeżeli chcesz przykleić wykładzinę w przedsionku lub w całej przyczepie to zastosuj klej ATK PU021 niezależnie czy podkład masz drewniany laminowany, czy blachę.

wykładzina-do-przyczepy

Co z kabiną prysznicową i brodzikiem w kamperze ?

Tego typu naprawy jak np. pęknięty brodzik czy kabiny prysznicowe ze względu na cienką ściankę, należy wykonać wyłącznie klejem SA 10-15 WHT. W przypadku ścian i podstawy wykonanej z PS, PVC nie wystarczy wypełnić szczeliny. Należy wstawić drugi materiał w formie płytki czy listwy np. PVC lub aluminiowej. Możemy podłożyć w dwóch kawałkach jeżeli nie mamy dojścia z drugiej strony, wcześniej nakładając klej dookoła. Już po godzinie całość wypełniamy na równo (wyżej wymienionym klejem).

Drugiem materiałem stosowanym w kempingach jest laminat, czyli kompozyt wzmacniany włóknem szklanym z żywicą np. poliestrową lub epoksydową. Tutaj ze względu na większą wytrzymałość i sztywność można zdecydować się na samo wypełnienie pęknięcia, jednak w przypadku ubytków stosujemy się do instrukcji jak wyżej. Pamiętaj o przeszlifowaniu i odtłuszczeniu powierzchni. W przypadku laminatu szlifuj papierem ściernym 150-200 tak, aby nie uszkodzić wzmocnienia siatki włókna szklanego.

Jeszcze jedną tego typu naprawą jest montaż brodzika czyli wklejanie całej powierzchni brodzika do drewna lub styropianu oraz ścian. Tego typu prace zawsze wykonujemy klejem ATK 812 nakładając liniowo. Ten klej także użyjemy do połączeń między ścianą a podstawą jako fugę. Klej zapewni kilkukrotnie mocniejsze wiązanie niż marketowy silikon sanitarny. Elastyczność kleju powoduje, że całość konstrukcji będzie odporna na wszelkie drgania i inne ruchy podczas jazdy.

Klapa serwisowa w przyczepie kempingowej

Czyli drzwiczki serwisowe. W tym wypadku nie znajdziesz nic lepszego jak wklejanie ich z klejem Acralock 10-15 lub GB 10-10

Uszkodzenia kufrów, bakist przyczepy kempingowej i innych pojemników.

Dotyczy bakist hobby i innych elementów bagażnikowych. W takich elemntach mamy najczęsciej 2 rodzaje uszkodzeń:

1. Pęknięty element

2. Uszkodzenie zawiasu

Zajmijmy się tym pierwszym. Większość kufrów to kompozyt z włókna lub tworzywo termoformowalne jak PVC czy PS łatwe do klejenia klejami Acralock np. SA 1-15 lub 10-15 WHT. Jeżeli doszło do pęknięcia najlepiej jest przykleić wzmocnienie od wewnątrz z płaskownika aluminiowego lub 2-3mm pvc (dostępny w markecie za 10zł/m) i po przeszlifowaniu powierzchni nakładamy klej, dociskamy i podpieramy na godzinkę do związania. To koniec naprawy! Jeżeli od zewnątrz pękł laminat, zrobiła się szczelina itd. wybieramy najczęściej kolor biały wypełniamy to SA 10-15 WHT i przykładamy folię, żeby idealnie zrobić powierzchnię gładką (później zawsze można przeszlifować jak chcecie, ale to dodatkowa robota z folią będzie szybciej)

bakista-przyczepy-kempingowej

Drugi rodzaj to powyrywane zawiasy i inne mocowania występujące w bakistach, schowkach czy pojemnikach. Tutaj mamy dwa problemy. Jeżeli tylko zostały wyrwane ze śrub wtedy wystarczy ponowne przyklejenie chodź wskazane jest od wewnątrz wzmocnienie z blachy alu lub stalowej, aby wzmocnić całość dopiero później nawiercić. Co najważniejsze ?  Zawiasy należy przykręcić wraz z klejem, aby później nie powtórzyła się sytuacja. Drugim przypadkiem jest całkowite wyrwanie kawałka, na którym były mocowania. Tutaj już albo pęknięcie, czyli ten element wyrwany doklejamy po pęknięciu na płaskownik albo wstawiamy po całości blachę 3-5cm większą nić całość i przyklejamy ją wraz z kawałkami, które nam zostały (o ile są duże, a nie 2-3cm) bo wtedy to już tylko wstawienie nowego kawałka/ przeszczepienie z kawałka płyty (proponujemy wtedy dociąć sobie regularny kształt i to samo zrobić docinając na samym kufrze.

Rada na koniec! 

Jeżeli stosujesz wszelkiego rodzaju uszczelniacze silikonowe, zmień je na kleje nowszej generacji ATK 812. Będziesz miał szczelne i zdecydowanie mocniejsze połączenie (nawet jeżeli jest to tylko doszczelnienie i osadzenie umywalki do kampera)

Wszelkiego rodzaju laminaty delikatnie szlifujemy, tak aby nie naruszyć struktury wzmocnienia z włókna szklanego, ponieważ wtedy całość zostanie bardzo mocno osłabiona.

Interesujesz się klejami do przyczep kempingowych ? - nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu ?

Skontaktuj się z naszym technikiem - znajdziemy optymalne rozwiązanie.

Polecane wpisy

Jak stosować i jaki klej do gwintów wybrać ?

Jak stosować i jaki klej do gwintów wybrać ?

Szczegółowe omówienie klejów do połączeń gwintowych oraz uszczelnień.

remove_red_eye 11374 odsłony
Mocowanie tabliczek znamionowych i tablic informacyjnych

Mocowanie tabliczek znamionowych i tablic informacyjnych

Mocowanie tabliczek znamionowych i informacyjnych. Sprawdź najpopularniejsze sposoby montażu.

remove_red_eye 9816 odsłony
Klejenie i montaż odbojnic

Klejenie i montaż odbojnic

Montaż odbojnic przemysłowych i nie tylko. Sprawdź jaki klej zastosować ze względu na różny materiał, z którego są wykonane.

remove_red_eye 6568 odsłony
Ładowanie...